Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
Jednym z obowiązków przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach jest prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych (obowiązek dotyczy również m.in. wprowadzających baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny). Dowiedz się, czy lepiej zlecić to organizacji odzysku, czy przeprowadzić samemu.
Publiczne kampanie edukacyjne mają podnosić świadomość ekologiczną społeczeństwa, a więc informować użytkowników, jak prawidłowo postępować z odpadami opakowaniowymi i o ich możliwym wpływie na środowisko i zdrowie ludzi. Przedsiębiorcy w takich kampaniach powinni informować, gdzie można zwrócić takie opakowania, jakie są dostępne systemy ich zbierania i odzysku. Informacje te można przekazać w środkach masowego przekazu, wykorzystując ulotki i broszury informacyjne, plakaty, konkursy, konferencje oraz organizując imprezy o charakterze informacyjno-edukacyjnym .
Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych przedsiębiorca może wykonać sam lub za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań. Jeśli zdecyduje się na samodzielną realizację tego obowiązku, musi:
przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne lub
przekazać na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
– łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
W przypadku samodzielnej realizacji obowiązku przedsiębiorca musi określić wartość netto opakowań wprowadzonych do obrotu. Jeżeli kupuje oddzielnie opakowania i oddzielnie produkty, nie będzie to trudne – jest w stanie określić wartość netto używanych do pakowania produktów opakowań. Jeśli jednak dokonuje importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniu, może mieć problem z określeniem wartości samych opakowań.
Według interpretacji Ministerstwa Środowiska w takim przypadku można dokonać szacunkowych wyliczeń na podstawie dostępnych informacji i bazować na cenie rynkowej dostępnych w Polsce podobnych opakowań do tych, w które pakowane są produkty przywiezione przez przedsiębiorcę do kraju. Informacje dotyczące ceny opakowań mogą pochodzić m.in. od producentów, dystrybutorów opakowań lub z innych źródeł, które w sposób wiarygodny pozwolą oszacować wartość rynkową opakowania wprowadzanego produktu.
W przypadku realizacji obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań wysokość środków finansowych, jakie wprowadzający przekazuje na publiczne kampanie edukacyjne, jest kwestią umowną pomiędzy przedsiębiorcą a organizacją odzysku.
Rozliczenia wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych trzeba dokonać na koniec roku kalendarzowego. Wprowadzający produkty w opakowaniach musi złożyć do 15 marca roku następnego sprawozdanie z realizacji obowiązku w ramach rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi. Sprawozdania nie może złożyć za przedsiębiorcę organizacja odzysku opakowań.
W sprawozdaniu trzeba określić, czy publiczne kampanie edukacyjne prowadziła organizacja odzysku czy sam przedsiębiorca. Jeżeli sam przedsiębiorca, to musi on podać wysokość środków przeznaczonych na kampanie oraz opisać podjęte działania w tym zakresie.
Wprowadzający produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 Mg, nie muszą co prawda zapewnić wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym dotyczących opłaty produktowej, oraz dokumentów potwierdzających recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, eksport odpadów opakowaniowych i wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych. Nie są jednak zwolnieni z obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Dla przedsiębiorców wprowadzających bardzo małe ilości opakowań prawdopodobnie korzystniejsze będzie rozliczanie się z obowiązku samodzielnie. Jednakże w przypadku wprowadzających bardzo duże ilości opakowań korzystniejsze może okazać się zrealizowanie tego obowiązku poprzez organizację odzysku. Kwota wynikająca z 2% wartości opakowań, którą należy przeznaczyć na kampanie, będzie prawdopodobnie kwotą niewspółmiernie wyższą niż wynagrodzenie organizacji odzysku opakowań.
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!
Oferta specjalna
NOWOŚĆ na rynku wydawniczym!