Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
W ostatnim okresie można zaobserwować znaczne zainteresowanie – w tym także medialne – przestępczością związaną z ochroną środowiska oraz gospodarowaniem odpadami. Z tego też powodu warto przyjrzeć się jednemu z typów przestępstw mających na celu zapewnienie ochrony środowiska, który może mieć znaczenie z punktu widzenia niebezpiecznego i nierzetelnego sposobu gospodarowania odpadami. Opracowanie zostało przygotowane przez adwokata Wojciecha Rudzkiego z kancelarii adwokackiej w Krakowie (https://wojciechrudzki.pl) specjalizującej się w prawie związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Dotychczas do naliczania opłaty podwyższonej zobowiązane były podmioty prowadzące działalność bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego. Teraz wymóg ten dotyczy również przedsiębiorców naruszających warunki takiego pozwolenia.
Wojewódzki inspektorat ochrony środowiska ma prawo skontrolować każdy zakład i osobę fizyczną, szczególnie jeśli dochodzą przesłanki, że oddziałuje negatywnie na środowisko - np. wylewa ścieki z terenu firmy bezpośrednio do rowu bez uprzedniego oczyszczenia. Kontrola taka zawsze budzi wiele obaw i emocji, szczególnie jeśli ma postać kontroli interwencyjnej. Jakich sankcji może spodziewać się kontrolowany? Czy taka wizyta może wiązać się dla zakładu z jakimiś kosztami? Odpowiadamy w tym artykule.
Biogazownia to instalacja służąca do produkcji biogazu, np. z biomasy roślinnej, odchodów zwierzęcych oraz organicznych odpadów. Najczęściej lokalizuje się ją przy inwestycjach takich jak: fermy zwierząt, składowiska odpadów, zakłady utylizacyjne, oczyszczalnie ścieków. Wymogi pod kątem ochrony środowiska są mniej lub bardziej rygorystyczne, w zależności od tego, czy dana inwestycja jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko, czy nie.
Do 30 kwietnia każdego roku firmy, które prowadzą recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, powinny przeprowadzić audyt zewnętrzny. W obecnych przepisach nie ma kar za zignorowanie tego obowiązku. Od 2018 roku ma się to jednak zmienić.
Kontrola wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska zawsze budzi skrajne uczucia wśród osób kontrolowanych, zwłaszcza jeżeli jest to kontrola interwencyjna spowodowana np. „uprzejmym” donosem. Czy taka wizyta może wiązać się dla zakładu z jakimiś kosztami?
Działalność inspekcyjna wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska obejmuje w szczególności kontrolę przedsiębiorców. Niemniej jednak kontrola może dotyczyć również innych podmiotów – jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych, które pomimo że nie są przedsiębiorcami, korzystają ze środowiska w zakresie wymagającym uzyskania pozwolenia (np. pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza czy też pozwolenia wodnoprawnego). Warto też mieć na uwadze, że kontrolę przestrzegania niektórych przepisów z zakresu ochrony środowiska, np. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, sprawuje Inspekcja Handlowa.
Marnowanie jedzenia stanowi istotny problem środowiskowy, ekonomiczny a także etyczny. Obecnie w Polsce trwają pracę nad ustawą, która ma rozwiązać tę kwestię. Sprawdź, kogo będą dotyczyć nowe regulacje, oraz jakie będą wiązać się z tym obowiązki.
Pytanie: Czy podmiot, który dla prowadzonej instalacji posiada ważną decyzję na wytwarzanie odpadów, wydaną w 2012 roku na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 31 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach (z uwzględnieniem art. 17 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach), może wytworzyć odpady poza instalacją, zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 180 i 180a ustawy Prawo ochrony środowiska?
Działalność inspekcyjna wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska obejmuje w szczególności kontrolę przedsiębiorców. Niemniej jednak kontrola może dotyczyć również innych podmiotów – jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych, które pomimo że nie są przedsiębiorcami, korzystają ze środowiska w zakresie wymagającym uzyskania pozwolenia (np. pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza czy też pozwolenia wodnoprawnego). Warto też mieć na uwadze, że kontrolę przestrzegania niektórych przepisów z zakresu ochrony środowiska, np. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, sprawuje Inspekcja Handlowa.
Pytanie: Czy podmiot, który dla prowadzonej instalacji posiada ważną decyzję na wytwarzanie odpadów, wydaną w 2012 roku na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 31 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach (z uwzględnieniem art. 17 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach), może wytworzyć odpady poza instalacją, zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 180 i 180a ustawy Prawo ochrony środowiska?
Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw doprecyzowała istniejące przepisy dotyczące nielegalnego transportu odpadów oraz naliczania opłat za naruszenie przepisów w tym zakresie. Zapisy te weszły w życie 6 września 2019 r.
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!