Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
Jeśli importer kupuje produkty w dużych opakowaniach, a potem przekłada je do mniejszych (np. koszyczki z owocami kiwi, siatki z pomarańczami), to proces ten traktuje się jako konfekcjonowanie towaru. Czy konfekcjonowanie stanowi wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek?
Konfekcjonowanie to zespół czynności przygotowujących ładunek towaru do wysyłki i sprzedaży. Polega na porcjowaniu lub pakowaniu produktów w zestawy do wysyłki lub sprzedaży detalicznej.
Obowiązek zapewnienia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wynika z faktu wprowadzania towarów w opakowaniach na rynek.
Oznacza to, że zarówno import towarów, czyli wprowadzenie towaru w obręb granic Rzeczypospolitej, jak i wprowadzenie towarów poprzez sprzedaż na terenie kraju kwalifikuje podmiot do wypełnienia obowiązków. Jeśli poziomy nie zostaną osiągnięte, wówczas trzeba uiścić opłatę produktową.
Problematyczne w obliczaniu poziomów odzysku i recyklingu opakowań może być ustalenie, co w ogóle należy traktować jako opakowanie. Wskazówki, jak z tego wybrnąć, zamieściliśmy w ramce z przykładem.
Przy rozliczaniu opakowań obowiązuje zasada, że „każde opakowanie rozliczamy tylko raz”. W praktyce – jeśli w importowaną skrzynkę kartonową zapakujemy towar przygotowany do sprzedaży w kraju, to jej wagę przyjmujemy do rozliczeń tylko jednorazowo.
Obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu nie mają firmy, które wprowadziły na rynek mniej niż 1 Mg opakowań. Jednak jeśli głównym przedmiotem działalności podmiotu jest import owoców i ich konfekcjonowanie, to mało prawdopodobne, aby podmiot kwalifikował się do skorzystania z tego wyłączenia.
Firma przygotowała importowane owoce do sprzedaży w kraju. Pracownicy poporcjowali towar w pojemniki plastikowe i okleili je etykietami. W tej sytuacji do opakowań zaliczymy: »etykiety – jako opakowania z papieru i tektury, »pojemniki – jako opakowania z tworzyw sztucznych. |
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) ma zacząć funkcjonować od 24 stycznia 2018 r. Dowiedz się, kto będzie do niej wpisany z urzędu, a którzy przedsiębiorcy będą musieli samodzielnie dokonać wpisu.
Jednym z obowiązków przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach jest prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych (obowiązek dotyczy również m.in. wprowadzających baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny). Dowiedz się, czy lepiej zlecić to organizacji odzysku, czy przeprowadzić samemu.
Obowiązek uiszczenia opłaty produktowej, podobnie jak opłat za korzystanie ze środowiska, przedawnia się po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dana opłata powinna zostać naliczona i wpłacona. Teoretycznie więc przedsiębiorca, który nie uiścił jej w terminie, może wyjść cało z opresji. Czy warto jednak ryzykować?
Jeżeli firma wprowadza produkty w różnych rodzajach opakowań (np. wielomateriałowe i opakowania z tworzyw sztucznych), nie musi realizować kampanii edukacyjnej osobno dla każdego z tych rodzajów.
Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!
Oferta specjalna
NOWOŚĆ na rynku wydawniczym!