Pomimo przesunięcia terminu ostatecznego obowiązku prowadzenia ewidencji w BDO, duża część podmiotów wykorzystuje już system do ewidencjonowania odpadów. Dla podmiotów transportujących, zbierających czy przetwarzających odpady istotną kwestią będzie niewątpliwie fakt, że przepisy prawne to przekazującemu odpad (a więc często jego wytwórcy) pozwalają na wybór w 2020 roku formy prowadzenia ewidencji odpadów – papierowej lub elektronicznej, do której muszą się oni dostosować. Czy w 2020 roku istnieje możliwość prowadzenia ewidencji mieszanej tj. ewidencjonowanie części odpadów w BDO a części w wersji papierowej?
Od 31 marca obowiązuje nowa ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła zmiany m.in. w ustawie o odpadach. Co się zmieniło?
Od 2020 roku ewidencja odpadów będzie prowadzona tylko drogą elektroniczną. Ponadto nastąpi znaczne rozszerzenie zakresu danych uwzględnianych w przygotowywanych kartach odpadowych.
Do redakcji napływa wiele pytań dotyczących utrzymania terminu uruchomienia nowych modułów BDO. Od 13 sierpnia będzie obowiązywać ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1403). Co w związku z tym?
Procedowanie projektu ustawy o odpadach (uo) w zakresie zmian w BDO toczy się od sierpnia 2018 r. i wynika z konieczności doprecyzowania przepisów. Nad rozbudową BDO w zakresie utworzenia modułu ewidencyjnego i sprawozdawczego toczą się obecnie intensywne prace.
Pytanie: Jak w praktyce będzie wyglądało korzystanie z BDO (np. generowanie kart przekazania odpadów)? Czy firma odbierająca odpady będzie musiała przed wyjazdem wydrukować kierowcy dokument, w którym będą ujęte potrzebne dane (godzina, data wyjazdu itd.)? Ponadto, w przypadku odbioru np. gruzu, czy podmiot przekazujący będzie zobowiązany do przedłożenia kierowcy wygenerowanej KPO?
Nowelizacja ustawy o odpadach wprowadziła również zmiany w ewidencji odpadów. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie to zmiany i od kiedy będą obowiązywać.
Wszyscy posiadacze odpadów, a więc wszystkie firmy produkcyjne, firmy zajmujące się zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów, muszą prowadzić ich ewidencję. Czasem pojawiają się jednak sytuacje, z których trudno wybrnąć. Omówimy więc kilka z nich.
W ebooku m.in.:
• Kto musi prowadzić ewidencję odpadów
• Jak prowadzić ewidencję odpadów przy oddziałach
• Najczęstsze pomyłki przy wypełnianiu KPO
• Krótka instrukcja wypełniania KPO
Autorzy:
Adrianna Maćkowiak
specjalista ds. gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej w firmie doradczej
Bartłomiej Matysiak
specjalista ds. ochrony środowiska w firmie produkcyjnej sektora rolniczego
Właściwie wszyscy posiadacze odpadów - firmy produkcyjne, firmy zajmujące się zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów - muszą prowadzić ich ewidencję. Ewidencja jest też kluczem do poprawnego przygotowania sprawozdań odpadowych, za brak dokumentów ewidencyjnych w firmie są przewidziane kary. Dlatego w e-booku omawiamy najważniejsze kwestie związane z ewidencjonowaniem odpadów.
W e-booku:
• Kogo dotyczy obowiązek prowadzenia ewidencji
• Kto jest wytwórcą a kto posiadaczem odpadów
• Kiedy i jakie podmioty są zwolnione z prowadzenia ewidencji
• Jakich błędów unikać
Autorzy: Dorota Rosłoń, Bartłomiej Matysiak, Agnieszka Świerczewska-Opłocka, Grzegorz Dziub
Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów, z pewnymi wyjątkami, dotyczy praktycznie każdego podmiotu prowadzącego działalność, w szczególności wytwórczą. Ewidencja jest różna w zależności od rodzaju prowadzonej działalności – inną prowadzi wytwórca odpadów, a inną podmiot gospodarujący nimi. W zdecydowanej większości ewidencja odpadów przygotowywana jest na podstawie kart przekazania odpadów oraz kart ewidencji odpadów. Dodatkowe utrudnienia pojawiają się jednak, w przypadku gdy firma posiada oddziały. W tej publikacji pokazujemy, w jaki sposób prawidłowo prowadzić ewidencję w takiej sytuacji.
W tekście:
■ Podmioty zobowiązane są do prowadzenia ewidencji
■ Zwolnieni z wymogu prowadzenia ewidencji
■ Dokumenty stosowane na potrzeby prowadzenia ewidencji odpadów
■ Uproszczona ewidencja odpadów
■ Prowadzenie ewidencji odpadów przy oddziałach
Autor:
specjalista ds. ochrony środowiska wfirmie produkcyjnej sektora rolniczego
Trwają prace nad projektem nowej ustawy o odpadach. Jeśli zostanie uchwalona, przedsiębiorcy będą musieli dostosować się do nowych zadań prowadzenia ewidencji odpadów. Jakich?
© www.SerwisOchronySrodowiska.pl
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.