Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
Zgodnie z ustawą z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (nazywaną tarczą 3.0) nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących gospodarki odpadami. Co się zmieniło?
Wraz z uruchomieniem nowych modułów Bazy danych o odpadach obowiązuje konieczność prowadzenia ewidencji odpadów za pomocą tej bazy. Wśród podmiotów gospodarujących odpadami pojawiają się różne wątpliwości w tym zakresie: czy każda karta przekazania odpadów (KPO) powinna mieć swoją kartę ewidencji odpadów (KEO)?, czy w dacie wytworzenia odpadu w KEO można wpisać datę utworzenia KPO?, czy można edytować KEO nawet do końca roku? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Ustawa z 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw wprowadziła w życie przepisy dotyczące zmiany terminów składania sprawozdań dotyczących gospodarki odpadami. Ustawodawca przesunął również ostateczny termin prowadzenia ewidencji w BDO. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule.
W 2020 r. podmiot korzystający ze środowiska wprowadzający gazy lub pyły do powietrza będzie zobowiązany do przekazania marszałkowi województwa wykazu sporządzonego na podstawie informacji zawartych w raporcie do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji. Do 31 marca 2020 r. należy złożyć wykaz za rok 2019.
Przedsiębiorcy prowadzący instalacje lub eksploatujący urządzenia powinni zweryfikować, czy ich użytkowanie nie będzie związane z koniecznością przestrzegania obowiązków wynikających z aktów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Powinni oni zweryfikować czy będą musieli przedkładać jakiekolwiek sprawozdania w zakresie ochrony środowiska. Jednym z nich jest omówione poniżej PRTR.
KPO jest sporządzana w BDO w czasie rzeczywistym przez podmiot przekazujący odpady, przed rozpoczęciem ich transportu do kolejnego posiadacza. Podmiot przekazujący odpady jest zobowiązany do kompletnego uzupełnienia karty, w tym do wpisania masy odpadów oraz transportującego i przyjmującego odpady.
Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, opracowany 29 kwietnia 2019 r. Zakłada on m.in. ważne zmiany dotyczące tzw. opłaty recyklingowej, której obowiązek pobierania od klientów nakłada na sprzedawców ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Sprawdź, co się zmieni.
Nowelizacja ustawy dotyczącej cen energii (ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawy o efektywności energetycznej oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, Dz.U. z 2019 r. poz. 1210) wprowadziła przepis, dzięki któremu ceny dla odbiorców z grupy taryfowej G przez cały 2019 rok będą zamrożone.
Zgodnie z ustawą Prawo wodne pod pojęciem „ścieków” rozumie się wprowadzanie do wód lub do ziemi m.in. wód zużytych na cele bytowe lub gospodarcze, wód odciekowych ze składowisk odpadów, wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni lub wód wykorzystanych, odprowadzanych z obiektów chowu lub hodowli ryb w obiektach przepływowych, charakteryzujących się poborem zwrotnym, jeśli tylko ilość i rodzaj substancji zawartych w tych wodach przekracza wartości ustalone w warunkach wprowadzania ścieków do wód określonych w pozwoleniu wodnoprawnym.
Przepisy nie przewidują jednoznacznych kar za błędną klasyfikację zsee, ani też żadnych kar za błędną klasyfikację odpadów powstających z tego sprzętu. Czy to oznacza, że przedsiębiorca nie poniesie z tego tytułu żadnych konsekwencji?
Firma wprowadza na rynek urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz baterie i akumulatory (przemysłowe), importowane spoza Unii Europejskiej. Część z tych urządzeń eksportuje do krajów UE oraz poza jej granice. Jak powinna rozliczać wprowadzony sprzęt i akumulatory (odpady, recykling, utylizacja)? Jak sporządzić bilans do rozliczenia wprowadzonego, a potem wyeksportowanego sprzętu. Czy wystarczy bilansować sprzęt i akumulatory na podstawie kart ewidencji sprzętu i kart ewidencji akumulatorów wprowadzonych, odejmując wartości na podstawie kart ewidencji sprzętu i kart ewidencji akumulatorów wyeksportowanych?
Do 30 czerwca 2017 r. wprowadzający sprzęt elektryczny przeznaczony dla gospodarstw domowych, który nie zawarł umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego, musi wnieść zabezpieczenie finansowe, przeznaczone m.in. na sfinansowanie zbierania, przetwarzania zsee. W jakiej formie i gdzie je uiścić?
Nasza firma produkuje i sprzedaje artykuły papiernicze – zajmujemy się eksportem oraz wprowadzaniem na teren Polski produkty w opakowaniach. Bardzo proszę o informację, na jakim wzorze złożyć sprawozdanie z zakresu opakowań?
Jednym z obowiązków firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach jest zapewnienie odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych. Odzyskowi należy poddać odpady opakowaniowe takiego samego rodzaju jak te, które pozostaną po produktach. Obowiązek ten można wykonać samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku.
Zakłady przetwarzania są zobowiązane wydawać wprowadzającym sprzęt elektryczny i elektroniczny stosowne zaświadczenia. By funkcjonować zgodnie z prawem, warto wiedzieć, co się zmieniło w powyższym zakresie oraz jak wygląda obowiązujący dokument. Szczegóły w tekście.
W ramach dalszych prac nad rozbudową funkcjonalności Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) w systemie pojawiła się możliwość wypełniania nowego sprawozdania. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Dnia 4 maja przekazano prezydentowi ustawę z 30 kwietnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zasadniczym celem pakietu ustaw nazwanych tarczą antykryzysową jest zapobieganie negatywnym skutkom zmian gospodarczych wynikających z pandemii COVID-19. Ustawa wprowadza m.in. przesunięcie terminów sprawozdawczych z zakresu ochrony środowiska. Co jeszcze się zmieniło?
Podmiot składujący odpady musi naliczać opłatę za korzystanie ze środowiska, a za brak wymaganego zezwolenia na składowanie odpadów grozi mu tzw. opłata podwyższona. Z tego artykułu dowiesz się, jak wyliczyć taką opłatę za 2017 rok.
Wymóg składania raportów do KOBiZE obowiązuje od 2010 roku. Wątpliwości, co do tego, czy jest to obowiązek czy tylko dobra wola przedsiębiorcy, mogły wzbudzić zmieniające się w poprzednich latach wytyczne co to tego, kto obligatoryjnie musi składać ten raport i w jakim robić to zakresie.
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!