Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
Obowiązek złożenia sprawozdania PRTR powstaje przy prowadzeniu działalności wymienionej powyżej w przypadku: uwalniania jakiegokolwiek zanieczyszczenia do powietrza, wody lub gleby, wymienionego w załączniku II do rozporządzenia 166/2006/WE, w ilości [kg/rok] przekraczającej próg określony odpowiednio w kolumnie 1a, 1b lub 1c tego załącznika, lub transferu jakiegokolwiek zanieczyszczenia zawartego w ściekach przeznaczonych do oczyszczania, wymienionego w załączniku II do rozporządzenia 166/2006/WE, w ilości [kg/rok] przekraczającej próg określony w kolumnie 1b tego załącznika, lub transferu odpadów niebezpiecznych w granicach kraju i poza nimi, z przekroczeniem progu określonego w art. 5 rozporządzenia 166/2006/WE wynoszącego 2 Mg/rok, lub transferu odpadów innych niż niebezpieczne, z przekroczeniem progu określonego w art. 5 rozporządzenia 166/2006/WE wynoszącego 2000 Mg/rok. Poniżej znajdziesz trzy najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczace sprawodania PRTR.
Wymóg składania raportów do KOBiZE obowiązuje od 2010 roku. Wątpliwości, co do tego, czy jest to obowiązek czy tylko dobra wola przedsiębiorcy, mogły wzbudzić zmieniające się w poprzednich latach wytyczne co to tego, kto obligatoryjnie musi składać ten raport i w jakim robić to zakresie.
Jedną ze zmian, którą wniosła ustawa z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 r. poz. 1936), jest ścisłe określenie wymagań, jakie powinna spełniać osoba sporządzająca:
Sprawozdanie OS-3 o gospodarowaniu wodą, ściekach i ładunkach zanieczyszczeń muszą złożyć: osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (w tym fermy przemysłowego chowu zwierząt), które wnoszą (lub nie) opłaty za pobór z ujęć własnych rocznie ≥5000 m3 wody podziemnej albo ≥ 20000 m3 wody powierzchniowej lub za odprowadzenie rocznie ≥ 20000 m3 ścieków.
Pierwszym krokiem poczynionym przez właściciela instalacji czy terenu, gdzie znajdują się wyroby zawierające azbest powinno być sporządzenie "Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest". Ocenę należy przygotować w 2 egzemplarzach.
Zgodnie z art. 284 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska podmiot korzystający ze środowiska musi ustalić opłatę z tego tytułu we własnym zakresie, a potem uiścić ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Musi więc dać możliwość sprawdzenia odpowiednim władzom, czy obliczył wysokość opłaty prawidłowo. Aby umożliwić tę kontrolę, wprowadzono obowiązek składania przez podmiot korzystający ze środowiska wykazu zawierającego informacje i dane wykorzystywane do ustalenia wysokości opłat oraz wysokość tych opłat.
Opłatę za korzystanie ze środowiska muszą wnosić zarówno duże firmy, np. takie, które eksploatują instalację powodującą emisję technologiczną, pobierają wodę i posiadają flotę samochodów, jak również podmioty prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie wykorzystywany jest jeden samochód służbowy.
Nowe rozporządzenie ministra środowiska z 14 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, w przeciwieństwie do obowiązującego poprzednio, nie zawiera wzoru raportu. Wskazuje natomiast, jakie dane powinny zostać wprowadzone do bazy.
Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentować ilość i miejsce jego występowania. Brak spełnienia tych wymagań skutkuje nałożeniem kar.
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!