TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Surowsze limity emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Europosłowie chcą wprowadzić surowsze limity emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, by w ten sposób osiągnąć zerową emisję na drogach do 2035 roku.

Żeby osiągnąć ambitne cele klimatyczne UE przygotowała pakiet „Gotowi na 55”, w ramach którego dokonuje przeglądu przepisów w sektorach mających bezpośredni wpływ na ich realizację. Obejmuje to transport, jedyny sektor, w którym emisje gazów cieplarnianych są wyższe niż w 1990 r., ze wzrostem o ponad 25%.

Transport odpowiada za jedną piątą wszystkich emisji w UE, a transport drogowy emituje najwięcej spośród rodzajów transportu - w 2021 r. odpowiadał za 72% wszystkich krajowych i międzynarodowych emisji gazów cieplarnianych z transportu w UE. Samochody osobowe i dostawcze (czyli lekkie pojazdy użytkowe) wytwarzają około 15% emisji CO2 w UE. Zaostrzenie norm emisji z samochodów przyczyniłoby się do osiągnięcia unijnych celów w dziedzinie klimatu.

Jak jest teraz

Średni poziom emisji CO2 z nowych samochodów wzrósł wynosił w 2019 r. 122,3 g CO2/km, co jest lepszym wynikiem niż cel UE na okres 2015-2019 wynoszący 130 g CO2/km, ale znacznie powyżej celu 95 g/km ustalonego na okres od 2021 roku. Liczba samochodów elektrycznych szybko rośnie - stanowiły 11% nowo rejestrowanych pojazdów osobowych w 2020 roku.

Cele UE

W lipcu 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała obniżenie limitu emisji z samochodów osobowych i dostawczych o kolejne 15% od 2025 r.; następnie obniżenie o 55% dla samochodów osobowych i o 50% dla dostawczych do 2030 r. i osiągnięcie zerowej emisji do 2035 roku.

Cele są wyrażone w procentach, ponieważ norma 95 g/km będzie musiała zostać ponownie obliczona zgodnie z nowym, bardziej rygorystycznym testem emisji, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy.

Ambicje klimatyczne

W sprawozdaniu przyjętym 11 maja 2022 r., posłowie z parlamentarnej Komisji ENVI poparli cel Komisji Europejskiej dotyczący bezemisyjnego transportu drogowego do 2035 r. ENVI chce, aby Komisja Europejska do końca 2025 r. przedstawiła sprawozdanie z postępów w kierunku zeroemisyjnego transportu drogowego i ich wpływu na konsumentów i zatrudnienie.

Posłowie chcą również, aby Komisja Europejska opracowała metodologię oceny pełnego cyklu życia emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych, w tym zużytego paliwa i energii, do 2023 roku.

Oczekuje się, że raport ENVI zostanie przyjęty na czerwcowej sesji plenarnej, co pozwoli eurodeputowanym na rozpoczęcie negocjacji z rządami UE.

Źródło:

www.europarl.europa.eu

AUTOR Anna Gnioska
Anna Gnioska
redaktor prowadząca Portalu Ochrony Środowiska. Wieloletni redaktor publikacji i autor tekstów z zakresu ochrony środowiska. Specjalizuje się w przepisach dotyczących gospodarki odpadowej.