Załóż bezpłatne konto i korzystaj z porad ekspertów Załóż darmowe konto
Do 30 czerwca 2017 r. wprowadzający sprzęt elektryczny przeznaczony dla gospodarstw domowych, który nie zawarł umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego, musi wnieść zabezpieczenie finansowe, przeznaczone m.in. na sfinansowanie zbierania, przetwarzania zsee. W jakiej formie i gdzie je uiścić?
Zabezpieczenie finansowe muszą wnieść wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, którzy:
»zdecydowali się na samodzielną realizację obowiązku organizowania i finansowania odbierania od zbierających zużyty sprzęt oraz przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,
»rozwiązali umowę z organizacją odzysku lub ta umowa wygasła,
»zawarli umowę z organizacją odzysku, a ta ogłosiła upadłość lub została otwarta jej likwidacja.
Zabezpieczenie finansowe można wnieść w formie depozytu, gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej. Zabezpieczenie w formie depozytu wnosi się na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego prowadzony w Banku Gospodarstwa Krajowego. Gwarancję bankową i ubezpieczeniową natomiast należy złożyć do marszałka województwa (w starej ustawie podmiotem tym był Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
Jeżeli umowa z organizacją odzysku wygasła lub została rozwiązana, albo gdy nastąpiło otwarcie likwidacji, ogłoszenie upadłości lub wykreślenie z rejestru organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego – zabezpieczenie finansowe trzeba wnieść w ciągu 14 dni od dnia, w którym zaistniała jedna z wymienionych sytuacji. |
Zgodnie z art. 29 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym podstawą obliczenia wysokości zabezpieczenia finansowego jest:
»dla wprowadzającego sprzęt niewpisanego do rejestru – masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, którą zamierza wprowadzić do obrotu w danym roku kalendarzowym,
»dla wprowadzającego sprzęt wpisanego do rejestru – masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, wprowadzonego do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
Jeśli przedsiębiorca nie wniesie zabezpieczenia finansowego albo uiści je po terminie, grozi mu kara w postaci administracyjnej kary pieniężnej w wysokości od 5.000 zł do 300.000 zł. |
Wysokość zabezpieczenia ustala się na podstawie masy wprowadzonego sprzętu, obliczając iloczyn masy sprzętu i stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu.
Przez wprowadzenie do obrotu rozumie się udostępnienie na rynku sprzętu po raz pierwszy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast udostępnianie na rynku to dostarczanie sprzętu w celu jego dystrybucji, konsumpcji lub używania na terytorium kraju w ramach działalności gospodarczej, odpłatnie lub nieodpłatnie. Wprowadzenie do obrotu następuje w dniu:
1) wydania sprzętu z magazynu albo przekazania go osobie trzeciej – w przypadku sprzętu wytworzonego na terytorium kraju;
2) wystawienia faktury potwierdzającej przywóz sprzętu na terytorium kraju z terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo dokumentu celnego potwierdzającego przywóz sprzętu na terytorium kraju z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3) przywozu sprzętu na terytorium kraju w celu wprowadzenia do obrotu.
Wprowadzenie sprzętu do obrotu w przypadku przywozu sprzętu na terytorium kraju z terytorium UE następuje w dniu wystawienia dokumentu celnego (w starej ustawie mowa była jedynie o fakturze potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie sprzętu). Ponadto w przepisach pojawił się warunek, że sprzęt musi być przywieziony w celu wprowadzenia do obrotu.
W przypadku wywozu sprzętu z terytorium kraju można odliczyć od masy sprzętu wprowadzonego masę sprzętu, który został wywieziony z terytorium kraju przez wprowadzającego sprzęt lub innego przedsiębiorcę, jedynie w przypadku posiadania dokumentów potwierdzających ten wywóz na terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim lub wywóz na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego.
Określono również, że wywóz sprzętu musi nastąpić w tym samym roku kalendarzowym, w którym sprzęt został wprowadzony do obrotu (stara ustawa nie określała tego okresu, co powodowało wątpliwości interpretacyjne).
Do 30 czerwca 2017 r. wprowadzający sprzęt elektryczny przeznaczony dla gospodarstw domowych, który nie zawarł umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego, musi wnieść zabezpieczenie finansowe, przeznaczone m.in. na sfinansowanie zbierania, przetwarzania zsee. W jakiej formie i gdzie je uiścić?
Firma wprowadza na rynek urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz baterie i akumulatory (przemysłowe), importowane spoza Unii Europejskiej. Część z tych urządzeń eksportuje do krajów UE oraz poza jej granice. Jak powinna rozliczać wprowadzony sprzęt i akumulatory (odpady, recykling, utylizacja)? Jak sporządzić bilans do rozliczenia wprowadzonego, a potem wyeksportowanego sprzętu. Czy wystarczy bilansować sprzęt i akumulatory na podstawie kart ewidencji sprzętu i kart ewidencji akumulatorów wprowadzonych, odejmując wartości na podstawie kart ewidencji sprzętu i kart ewidencji akumulatorów wyeksportowanych?
Odbierz pierwszy darmowy numer serwisu i dowiedz się jakie zmiany czekają Twoją firmę wraz z ukazaniem się nowej ustawy!
Oferta specjalna
NOWOŚĆ na rynku wydawniczym!