Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazJakie przepisy należy stosować w stosunku do wylotów urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych? Na kim ciąży obowiązek utrzymywania w należytym stanie tych wylotów? W przypadku nieprzestrzegania przepisów mogą być nałożone sankcje, które mogą obejmować kary finansowe lub wymóg przeprowadzenia niezbędnych prac naprawczych
Dyrektywa SUP poza produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przewiduje również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych, ze względu na ich znaczący wpływ na zanieczyszczenie środowiska morskiego. Przeczytaj poradę eksperta, który szczegółowo przedstawi wszystkie zmiany, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2024.
W związku z Dyrektywą SUP przedsiębiorcy staną przed koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian. Od 24 maja br. zaczęła obowiązywać ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. W tym tygodniu nasz ekspert opisuje nowe obowiązki, które będą dotyczyły przedsiębiorców z branży gastronomicznej i sklepów spożywczych mających tzw. garmażerkę.
Prowadzenie działalności w zakresie działalność opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wiąże się z koniecznością składania odpowiednich sprawozdań. Czasem jednak, z różnych przyczyn, sprawozdanie może zostać uznane za nierzetelne. W naszym artykule omówimy, co to dokładnie oznacza i jakie są związane z tym konsekwencje.
Wysokość kary za nielegalne wycięcie drzewa nalicza się, mnożąc wysokość opłaty, jaką należałoby wnieść do urzędu za usunięcie tego drzewa, razy dwa. Czy tak dotkliwa kara może zostać umorzona w szczególnych przypadkach?
Od 1 stycznia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe stawki opłat w gospodarce wodno-ściekowej, czyli m.in.: opłaty legalizacyjnej, opłaty podwyższonej za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz stawki opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych. Ile dokładnie wyniosą?
Skażenie Odry wywołało ogromne poruszenie a także zwiększyło czujność organów kontrolnych. Planowane są wzmożone kontrole w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Kto może przeprowadzić taką kontrolę i jaki jest zakres jego kompetencji?
Wziąwszy pod uwagę sytuację, która wystąpiła na Odrze, przedsiębiorcy, jak też osoby prywatne powinny się spodziewać wzmożonych kontroli w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Jakie kary grożą właścicielom nieruchomości za naruszenia w tej kwestii?
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykonuje kontrolę gospodarowania wodami w pełnym zakresie określonym w art. 334 ustawy Prawo wodne. Kontrola ta nie obejmuje natomiast stanu jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz wody w kąpieliskach i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (pkt 8 art. 334 Prawa wodnego). W tym zakresie kompetencje kontrolne ma Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Inspekcja Ochrony Środowiska wykonuje kontrole przestrzegania warunków ustalonych w decyzjach wydanych na podstawie ustawy Prawo wodne i przestrzegania warunków ustalonych w pozwoleniach zintegrowanych. Kontrola WIOŚ dotyczy pobranych wód oraz ochrony wód przed zanieczyszczeniami, a także stosowania „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska pełnią istotną rolę przy wykrywaniu chemicznego i biologicznego skażenia wód.