TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Gdzie można oddać zużyte żarówki i baterie z firmy?

Pytanie: W naszej firmie produkujemy dużo zużytych baterii alkalicznych i żarówek. Gdzie powinniśmy je oddać? Zdajemy sobie sprawę, że opcje przeznaczone dla gospodarstw domowych, takie jak zbiórki realizowane przez podmioty pośredniczące np. pojemniki w sklepach, nie są odpowiednie w naszym przypadku. Czy powinniśmy poszukać specjalistycznej firmy, z którą moglibyśmy zawrzeć umowę na utylizację tych odpadów?
Odpowiedź: Nie można oddać takich odpadów do sklepu, ponieważ nie są to odpady pokonsumpcyjne – są to odpady powstające w wyniku działalności innej niż konsumpcja w gospodarstwach domowych. W niektórych przypadkach dopuszczalne jest traktowanie odpadów z innych działalności jako odpady komunalne. Jest to dopuszczalne, gdy skład i charakter wytwarzanych odpadów jest zbliżony do odpadów wytwarzanych w gospodarstwach domowych. W przypadku opisanym w pytaniu nie można skorzystać z opcji uznania zużytych baterii alkalicznych i żarówek za odpady komunalne, ze względu na ich dużą ilość.

W związku z tym odpady należy przekazać do firmy zbierającej lub przetwarzającej odpady, czyli do firmy, która profesjonalnie zajmuje się gospodarowaniem odpadami. Nie jest wymagane podpisywanie umowy z taką firmą (wystarczające jest zamówienie), ale praktyka pokazuje, że bezpieczniej jest zawrzeć umowę – w szczególności, gdy odpady są wytwarzane cyklicznie i przewiduje się, że odbiorów będzie więcej niż jeden, a kolejne odbiory będą rozłożone w czasie. W umowie wskazuje się m.in. zasady rozliczeń oraz termin realizacji odbioru.

Dla prawidłowego przekazania odpadów kluczowe jest sprawdzenie uprawnień firmy, która ma odebrać odpad. Odpad można przekazać wyłącznie, gdy firma:

  1. Posiada wpis w BDO, jako zbierający lub przetwarzający odpady, czyli jest to podmiot posiadający decyzję.
  2. W zezwoleniu (decyzji) na zbieranie lub przetwarzanie odpadów ma uwzględniony kod odpadów, który chcemy przekazać. Skany decyzji nie są widoczne w BDO, dlatego należy poprosić firmę o skan dokumentu.

Analizując decyzję należy zwrócić szczególną uwagę na datę jej wydania. Jeżeli decyzja została wydana przed dniem 5 września 2018 r., zbierający lub przetwarzający był zobowiązany do złożenia do 5 marca 2020 r. wniosku z prośbą o aktualizację (dostosowanie decyzji do nowych wymagań prawnych). Ze względu na przedłużające się postępowania administracyjne, część zbierających i przetwarzających wciąż oczekuje na aktualizację. Jeżeli wniosek aktualizacyjny został złożony do 5 marca 2020 r. – decyzja zachowuje moc do czasu, na który została wydana. W przypadku, gdy analizowane zezwolenie zostało wydane po 5 września 2018 r. – zachowuje moc do dnia określonego w decyzji.

Analiza uprawnień jest bardzo ważna, ponieważ przekazanie odpadów nieuprawnionej firmie zagrożone jest karą od 1 000 zł do 1 000 000 zł.

Słowa kluczowe:
odpadyzużyte baterie
AUTOR Aleksandra Gembora
Aleksandra Gembora
specjalista ds. ochrony środowiska, absolwentka międzywydziałowych studiów ochrony środowiska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w organach administracji państwowej. Obecnie na stanowisku Head of Environmental Compliance w RLG Systems Polska Sp. z o.o. zajmuje się monitorowaniem szybko zmieniających się przepisów prawnych, wspieraniem przedsiębiorców we właściwej realizacji obowiązków z zakresu ochrony środowiska, w tym także pomocą w przypadku kontroli.