Jakie obowiązki ma sklep,w którym sprzedawane są baterie i akumulatory
Jeżeli sklep tylko pośredniczy w sprzedaży baterii i akumulatorów (odbiera od producenta), to nie ciążą na nim obowiązki wprowadzającego te produkty na rynek. Inaczej jest, gdy sprzedaje je pod własną marką. Jakie wymagania musi wtedy spełnić?
Z tego artykułu dowiesz się:
- kiedy trzeba podpisać umowę z organizacją odzysku
- kiedy potrzebna jest umowa ze zbierającym
- kto musi prowadzić publiczne kampanie edukacyjne
Jeśli placówka handlowa chce sprzedawać baterie i akumulatory pod własną marką (a więc wprowadzać je do obrotu na terytorium kraju), musi przed rozpoczęciem takiej działalności uzyskać wpis do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami (BDO).
Posiadając wpis do rejestru, misi uiszczać, w terminie do końca lutego każdego roku, opłatę roczną z tytułu wprowadzania baterii i akumulatorów na odrębny rachunek bankowy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Umowa z organizacją odzysku
Sklep jako wprowadzający baterie i akumulatory musi zorganizować i sfinansować zbieranie, przetwarzanie, recykling i unieszkodliwianie zużytych baterii i zużytych akumulatorów oraz właściwie gospodarować zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami.
Właściciel placówki handlowej nie musi oczywiście realizować tego obowiązku sam - może zawrzeć (koniecznie pisemną) umowę z wybraną przez siebie organizacją odzysku, która przejmie za niego obowiązki w tym zakresie. Odpowiedzialność za prawidłową realizację tych obowiązków, spoczywa na wprowadzającym baterie lub akumulatory.