TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

30 kwietnia mija termin przeprowadzenia audytu zewnętrznego w zakresie ZSEiE

 Artykuł 66 ww. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznych i elektronicznym nakłada na organizację odzysku oraz na prowadzących zakład przetwarzania ZSEiE obowiązek przeprowadzania corocznego audytu zewnętrznego, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy audyt.

 

Audytora zewnętrznego wybiera organizacja odzysku, a koszty w całości obciążają tę organizację. Audyt wykonuje akredytowany weryfikator środowiskowy, który uzyskał stosowny dokument akredytacyjny w zakresie audytu, wydany przez krajową jednostkę akredytującą wyznaczoną zgodnie z przepisami rozporządzenia PE i Rady (WE) nr 765/2008. Audyt wykonywany jest w celu weryfikacji zgodności działalności organizacji z przepisami prawa ochrony środowiska, w szczególności w zakresie gospodarowania zużytym sprzętem.

Szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania audytu zewnętrznego w organizacji odzysku określony został w specjalnie wydanym rozporządzeniu. Audyt organizacji przeprowadzany jest w jej siedzibie i powinien być poprzedzony pisemnym zawiadomieniem w terminie co najmniej 14 dni przed dniem jego rozpoczęcia.

Zakres audytu

Podczas audytu weryfikator sprawdza w szczególności:

  • spełnienie przez organizację wymogów prawnych zawartych w uzseie, w tym w szczególności dotyczących kapitału zakładowego, akcjonariuszy oraz wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego,
  • dokumentację dotyczącą gospodarowania odpadami, a więc ilościową i jakościową ewidencję odpadów oraz zezwolenia wydane na podstawie ustawy o odpadach, jeżeli organizacja prowadzi działalność w zakresie zbierania, przetwarzania, recyklingu, odzysku lub unieszkodliwiania,
  • zaświadczenia o zużytym sprzęcie, o których mowa w art. 53 ust. 1 uzseie, w tym zgodność informacji zawartych w tych zaświadczeniach z informacjami zawartymi w sprawozdaniach,
  • sprawozdania składane przez organizację na podstawie ustawy o odpadach.

Sprawozdanie

Po analizie przedłożonych przez organizację dokumentów i ocenie spełnienia przez nią wymogów prawnych określonych w uzseie audytor sporządza projekt sprawozdania, który przedkłada organizacji. Do projektu organizacja może wnieść pisemne wyjaśnienia lub zastrzeżenia co do jego treści, w terminie 14 dni od otrzymania.

Audytor po analizie wyjaśnień lub zastrzeżeń organizacji, w miarę potrzeby, podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające i w razie konieczności zmienia lub uzupełnia projekt sprawozdania. W sprawozdaniu z audytu oprócz podstawowych informacji identyfikujących organizację oraz audytora zamieszcza się informacje o celu audytu, zakresie przedmiotowym, w tym wykazie dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor, podjętych działaniach i technikach audytu oraz opis stanu faktycznego, w tym wskazanie stwierdzonych uchybień.

Zatwierdzone przez organizację i podpisane przez audytora sprawozdanie zostaje przekazane organizacji, która następnie przekazuje jego uwierzytelnioną kopię właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz marszałkowi województwa. Organizacja powinna przedłożyć sprawozdanie organom niezwłocznie, jednak nie później niż do 15 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz prowadzący zakład przetwarzania są obowiązani do przechowywania sprawozdania z przeprowadzonego audytu wraz z dokumentacją audytu przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego audyt dotyczy.

Poddanie się przez organizację odzysku audytowi zewnętrznemu i uzyskanie pozytywnego sprawozdania stanowi obiektywne potwierdzenie, że organizacja prowadzi swoją działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego i jest wiarygodnym partnerem dla podmiotów działających w branży sprzętu elektrycznego i elektronicznego. 

AUTOR Marta Leśniczuk
Marta  Leśniczuk
specjalista ds. ochrony środowiska, absolwentka Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania jakością powietrza w JST, specjalista z 15-letnim stażem na stanowisku inspektora ochrony środowiska