TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Destrukt asfaltowy przestanie być odpadem

Dnia 21 października 2021 r. Minister klimatu i środowiska podpisał rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego.

Z artykułu dowiesz się:

  • kiedy destrukt asfaltowy przestaje być odpadem
  • założenia w projekcie rozporządzenia
  • charakterystyka i zastosowanie destruktu asfaltowego

Kiedy destrukt asfaltowy przestaje być odpadem

Celem projektu rozporządzenia jest określenie warunków, po spełnieniu których destrukt asfaltowy, przestanie być traktowany jako odpad. Ma to na celu ułatwienie jego stosowania w budownictwie drogowym tak, aby nie było wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania. 

Kryteria określające, kiedy destrukt asfaltowy przestaje być odpadem, powinny gwarantować, że:

  • destrukt asfaltowy otrzymany w wyniku procesu odzysku spełnia wymogi techniczne przemysłu budownictwa drogowego,
  • jest zgodny z istniejącymi przepisami i normami, które mają zastosowanie do produktów,
  •  nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie. 

Dzięki wprowadzeniu przepisów możliwe będzie ograniczenie eksploatacji złóż surowców naturalnych i zastąpienie naturalnych kruszyw. Przyniesie to wymierne korzyści dla środowiska i ograniczy magazynowanie destruktu asfaltowego na hałdach. Takie rozwiązanie wpisuje się również w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Destrukt asfaltowy- projekt rozporządzenia

Efektem podpisanego rozporządzenia będzie zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorców. Uproszczone zostaną też procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń administracyjnych w stosunku do materiałów wytwarzanych i ponownie wykorzystywanych na budowie w związku z ich klasyfikacją jako odpad, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. 

Szacuje się, że wprowadzenie przepisów pozwoli na oszczędności dla Skarbu Państwa, które mogą wynieść ponad 400.000.000 zł. Wydając rozporządzenie, wzięto pod uwagę normę PN-EN 13108-8:, która określa wymagania w zakresie klasyfikacji i charakterystyki destruktu asfaltowego jako zasadniczego materiału do mieszanek mineralno-asfaltowych. Obecnie normy te są powszechnie stosowane przez wykonawców dróg. 

Przepisów nie stosuje się  do destruktu asfaltowego z frezowania, poddawanego recyklingowi w technologii prowadzonej za pomocą maszyn i urządzeń w miejscu jego wytworzenia (np. za pomocą urządzenia, które jednocześnie frezuje i kładzie nową nawierzchnię), gdyż w tej sytuacji nie dochodzi do wytworzenia odpadów. Projekt wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 5, który wejdzie w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia, aby umożliwić posiadaczom odpadów destruktu asfaltowego dostosowanie lub wprowadzenie systemu gospodarowania.

Destrukt asfaltowy-charakterystyka i zastosowanie

Destrukt asfaltowy to materiał powstający w wyniku frezowania:

  • warstw nawierzchni istniejących dróg 
  • rozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej 
  • brył uzyskiwanych z tych płyt lub z mieszanki mineralno-asfaltowej odrzuconej przy jej produkcji lub będącej nadwyżką jej produkcji.

Około 95% destruktu asfaltowego stanowi kruszywo, natomiast pozostałe 5% to lepiszcze, obecnie wyłącznie asfaltowe. Destrukt asfaltowy stosuje się głównie w mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa.

Źródło:

https://www.gov.pl/web/klimat/

AUTOR Anna Gnioska
Anna Gnioska
redaktor prowadząca Portalu Ochrony Środowiska. Wieloletni redaktor publikacji i autor tekstów z zakresu ochrony środowiska. Specjalizuje się w przepisach dotyczących gospodarki odpadowej.