TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Jakie są koszty związane z prowadzeniem publicznych kampanii edukacyjnych

Publiczne kampanie edukacyjne są działaniami mającymi na celu podniesienie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa, a także wspomaganie osiągnięcia wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu. Kto musi je przeprowadzić i ile to kosztuje?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jaki jest cel prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych
  • jak obliczyć wysokość środków przeznaczonych na publiczne kampanie
  • ile to wszystko kosztuje

Kampanie edukacyjne mają za zadanie informowanie ludzi o możliwym wpływie zużytego sprzętu na środowisko i zdrowie ludzi. Mogą być prowadzone w formie ulotek, broszur informacyjnych, plakatów, konkursów czy też imprez, aby dotrzeć do większej ilości liczby osób.

Wprowadzający sprzęt samodzielnie, realizując ustawowe obowiązki (bo może je też zlecić organizacji odzysku), jest zobowiązany do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych w stosunku do sprzętu, który został przez niego wprowadzony do obrotu. Ustawowy obowiązek może być zrealizowany na dwa sposoby poprzez:

  • przeznaczenie na publiczne kampanie;
  • wniesienie na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego

łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.

Wysokość środków przeznaczonych na publiczne kampanie oblicza się w odniesieniu do przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu, osiągniętych w tym roku kalendarzowym, w którym wprowadzający sprzęt rozpoczyna działalność.

Wprowadzający sprzęt ma obowiązek rozliczenia prowadzenia kampanii edukacyjnych w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, w którym wprowadzający sprzęt był obowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

Jeżeli wprowadzający sprzęt złoży marszałkowi województwa do 31 stycznia każdego roku zaświadczenie/oświadczenie o pomocy de minimis i wysokość środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne nie przekroczy 100 zł w danym roku kalendarzowym, to nie ma obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

Wartość pomocy de minimis jest równoznaczna wysokości środków obliczonych na poczet prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

Jeżeli wprowadzający sprzęt nie przeznaczy środków na publiczne kampanie edukacyjne, nie wniesie środków na konto urzędu marszałkowskiego lub wniesione środki będą w kwocie niższej niż należna, to marszałek województwa w drodze decyzji określi wysokość zobowiązania, jaką wprowadzający sprzęt będzie musiał uiścić.

Zlecenie prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych

Jeżeli wprowadzający sprzęt zleci prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, to organizacja ta ma obowiązek prowadzić publiczne kampanie edukacyjne, przeznaczając co najmniej 5% przychodów netto uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym z przejęcia obowiązków. W przypadku rozpoczęcia działalności organizacja odzysku przeznacza co najmniej 5% przychodów netto uzyskanych w tym roku kalendarzowym z przejęcia obowiązków. Obowiązek należy wykonać w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, w którym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego była obowiązana do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

Uwaga

Jeżeli organizacja odzysku nie przeznaczyła środków na publiczne kampanie edukacyjne w ustawowym terminie, to jest zobowiązana do wpłaty na rachunek urzędu marszałkowskiego w terminie do 15 lutego roku następującego po roku, w którym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego była obowiązana do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

AUTOR Małgorzata Hain-Kotowska
Małgorzata Hain-Kotowska
specjalista ds. ochrony środowiska, pracownik urzędu marszałkowskiego. Jestem pracownikiem urzędu marszałkowskiego, magistrem ochrony środowiska. Specjalizuje się w tematyce dotyczącej gospodarki odpadami. Zajmuje się w szczególności obsługą Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) w zakresie weryfikacji wniosków, sprawozdań oraz wynikających z nich opłat środowiskowych.