TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

ewidencja odpadów w BDO

Jak zachować ciągłość ewidencji odpadów w przypadku awarii systemu BDO

Czy można wprowadzić zaległą ewidencję do systemu BDO

Pytanie: Jesteśmy pośrednikami w obrocie odpadami, który nie obejmuje ich w posiadanie. Jako firma organizujemy odbiór odpadów w imieniu innych podmiotów. W 2020 roku w ten sposób zrealizowaliśmy kilka odbiorów odpadów niebezpiecznych dla naszych klientów, którzy je wytworzyli. Odpady zostały odebrane przez podmiot do tego uprawniony. Czy musimy prowadzić ewidencję odpadów niebezpiecznych? Jeżeli tak, to czy jest możliwość zrobienia tego za 2020 rok i w jaki sposób? Karty odpadów niebezpiecznych zostały utworzone w roku 2021, niestety nie możemy zewidencjonować odbiorów z 2020 roku, ponieważ pojawia się komunikat „Nie znaleziono karty przekazania odpadów dla podanego numeru i kodu odpadów”. Czy będzie możliwość wykonania tej ewidencji w rejestrze BDO? Jeżeli nie, to w jaki sposób mam tego dokonać i gdzie to zgłosić?

Z artykułu dowiesz się:

  • czy sprzedawca i pośrednik w obrocie odpadami muszą prowadzić ewidencję,
  • jakie podmioty sporządzają KEON,
  • jak wygląda wzór karty ewidencji odpadów niebezpiecznych.

Ustawa o odpadach (dalej u.o.o.) nakłada na sprzedawcę i pośrednika w obrocie odpadami konieczność ewidencjonowania ilości i rodzajów wyłącznie w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych. Ewidencję należy prowadzić na specjalnie dedykowanym do tego celu dokumencie – karcie ewidencji odpadów niebezpiecznych (w skrócie KEON).

KEON sporządzają tylko podmioty, które nie obejmują odpadów w posiadanie. W przypadku fizycznego przejęcia odpadów konieczne jest udokumentowanie tego faktu na standardowych dokumentach ewidencji, tj. karcie przekazania odpadów (w tym KPO dla odpadów komunalnych, jeśli takie zostają przejęte) i karcie ewidencji odpadów.

KEON prowadzi się osobno dla każdego rodzaju odpadu. Jest ona sporządzana w kontekście siedziby podmiotu jako miejsca prowadzenia działalności. Oprócz informacji dotyczących sprzedawcy lub pośrednika (takich jak nazwa, adres, numer rejestrowy itp.), w karcie należy umieszczać dane, takie jak: data, masa odpadów (podana w tonach [Mg], z dokładnością do czterech miejsc po przecinku) oraz nazwę, adres i numer rejestrowy podmiotu przekazującego oraz przejmującego odpad, którzy biorą udział w transakcji.