TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

gospodarka wodno-kanalizacyjna

Co zrobić jeśli zatwierdzona taryfa nie wystarcza na pokrycie kosztów działalności 

Obecnie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Wszystko przez rosnącą inflację, ceny energii i paliwa. Może się zatem okazać, że zatwierdzone przez organ regulacyjny taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w 2021 roku są niewystarczające do pokrycia kosztów działalności. Co można zrobić w tej sytuacji?

Z artykułu dowiesz się:

  • czy o kiedy można skrócić taryfę za usługi wodne
  • jak przebiega taka procedura

W jakiej formie zawrzeć umowę na odbiór ścieków

Pytanie: Podmiot świadczący usługę opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych musi zawierać umowy z właścicielami nieruchomości, z których odbiera nieczystości ciekłe. Czy musi być to umowa, czy może być to pisemne zlecenie?

Z artykułu dowiesz się m.in.: jaka będzie najwłaściwsza forma umowy zawieranej przy odbiorze ścieków.

Plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych – procedura opracowania

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracować wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu. Jak przebiega procedura opracowania takiego planu?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Przy tworzeniu planu przedsiębiorstwa nie mają pełnej swobody. Plan powinien być bowiem zgodny z:

  • kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

  • ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

  • ustaleniami zezwolenia wydanego przedsiębiorstwu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Czy trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów gdy używa się samochodu WUKO

Pojazdy komunalne określane popularnie jako samochody WUKO, przeznaczone są do mycia i udrażniania podziemnych instalacji kanalizacyjnych. Podczas czyszczenia kanalizacji takim pojazdem powstają osady, które klasyfikuje się jako odpady. Czy w związku z tym, korzystając z pojazdu WUKO, trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie decyzje trzeba mieć by świadczyć usługi czyszczenia kanaliazacji pojazdem WUKO
  • w jakim przypadku na wykonywanie tej usług będzie potrzebne zezwolenie na zbieranie odpadów
  • czy prowadząc taką działalność trzeba mieć wpis do BDO

Termin WUKO to skrót od pełnej nazwy Wytwórni Urządzeń Komunalnych. Określa się nim specjalistyczne pojazdy na podwoziu samochodów ciężarowych, wyposażone w agregat podciśnieniowy i pompę ssąco-tłoczącą.

Czy urobek z awarii sieci wodno-kanalizacyjnej można wykorzystać do podwyższenia terenu

Zdaniem Ministerstwa Klimatu urobek z awarii sieci wodociągowych należy traktować jako odpad. Pod jakim kodem go zaklasyfikować i czy taki odpad można wykorzystać do utwardzania i podwyższania terenu?

Z artykułu dowiesz się:

  • pod jakim kodem zaklasyfikować urobek z awarii sieci wodociągowej
  • jakie warunki należy spełnić, by można było wykorzystać ten urobek w dalszych pracach

IGWP apeluje o rzetelne informowanie społeczeństwa dotyczące ustalania opłat za wodę i ścieki

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, że PGW Wody Polskie stosuje kampanię propagandową wymierzoną w przedsiębiorstwa wod.-kan., co odbija się również na odbiorcach usług. Dlatego też wystosowała list do pełnomocnika rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej o zmianę tej sytuacji.

Szacowanie szkód po zalaniu nieruchomości ściekami

Nasilone zjawiska atmosferyczne, takie jak deszcz i burze, coraz częściej powodują szkody związane z zalaniem przez kanalizację komunalną. Ponadto zmiany klimatyczne spowodowały, że coraz częściej mamy do czynienia z tzw. powodziami błyskawicznymi. Kto za to odpowiada i czy właścicielowi zalanej nieruchomości należy się odszkodowanie? Kto oszacuje szkody?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

kto zarządza kwestią odprowadzania ścieków na terenie gminy

jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorstwach wod.-kan.

kto oszacuje szkody wyrządzone przez ścieki

Odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Wynika to z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 3). Zadania dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych są zadaniami o charakterze użyteczności publicznej. Zadania te gmina może wykonywać samodzielnie lub przez powierzenie zadania odrębnemu od gminy podmiotowi, na przykład spółce prawa handlowego.

Nie zgadzasz się z wysokością opłaty za usługi wodne? Możesz złożyć reklamację

Jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne, któremu przekazano informację o ustaleniu wysokości opłaty stałej lub zmiennej, nie zgadza się z jej wysokością, może złożyć reklamację. Co należy wiedzieć o zasadach takiej reklamacji?

Z artykułu dowiesz się:

  • kiedy można złożyć reklamację na wysokość opłaty za usługi wodne
  • gdzie złożyć taka reklamację
  • czy liczba reklamacji jest ograniczona

Reklamację na wysokość opłaty za usługi wodne składa się odpowiednio do Wód Polskich albo właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji. Reklamacja przysługuje raz w okresie rozliczeniowym. Złożenie reklamacji nie wstrzymuje wykonania obowiązku wniesienia opłaty.

Dostępny jest wzór sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2021 rok

Wody Polskie opublikowały wzór sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2021 rok. Wypełnioną ankietę sprawozdawczą należy przekazać w wersji papierowej oraz edytowalną wersję elektroniczną (drogą mailową) do właściwego terytorialnie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej do dnia 28 lutego 2022 r.