TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

gospodarowanie wodami

Za co mogą ukarać Cię Wody Polskie

Pracownicy Wód Polskich wykonujący kontrolę gospodarowania wodami są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz warunków i sposobu wydawania upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Sprawdź, czy przepisy również Ciebie dotyczą.

Z artykułu dowiesz się:

  • co zawiera upoważnienie do nakładania grzywien,
  • co mogą kontrolować Wody Polskie,
  • za co możesz zostać ukarany karą grzywny przez Wody Polskie.

Katalog wykroczeń z rozporządzenia opracowano na podstawie art. 476–478 Prawa wodnego (dział Przepisy karne). Zgodnie z tym katalogiem karą grzywny będzie karane:

  • korzystanie z wód lub wykonuje urządzenia wodne albo inne czynności wymagające pozwolenia wodnoprawnego bez wymaganej zgody wodnoprawnej, albo z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym,

  • niszczenie lub uszkadzanie urządzeń wodnych,

  • utrudnianie przepływu wody w związku z wykonywaniem lub utrzymywaniem urządzeń wodnych,

  • uniemożliwienie wejścia na grunt w celu utrzymywania urządzeń melioracji wodnych,

  • uniemożliwienie przez właściciela nieruchomości przyległej do wód publicznych dostęp do wód na potrzeby wykonywania robót związanych z utrzymywaniem wód lub dla ustawiania znaków żeglugowych, lub hydrologiczno-meteorologicznych urządzeń pomiarowych,

  • niezapewnienie dostępu do wody w sposób umożliwiający powszechne korzystanie z wód,

  • nieprzekazanie wyników prowadzonych pomiarów ilości pobieranych wód podziemnych i wód powierzchniowych lub ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód, lub do ziemi lub nieterminowe przekazanie tych wyników,

  • zmienienie przez właściciela terenu kierunku i natężenia odpływu wód opadowych lub roztopowych znajdujących się na tym terenie lub wprowadzanie ścieków na grunty sąsiednie,

  • grodzenie nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych lub do brzegu wód morskich lub morza terytorialnego, w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, lub zakaz lub uniemożliwianie przechodzenia przez ten obszar,

  • nieprzekazywanie danych wchodzących w zakres informacji gromadzonych w systemie informacyjnym gospodarowania wodami,

  • niezapewnienie dostępu do nieruchomości w zakresie niezbędnym do wyposażenia w przyrządy pomiarowe przez właściciela gruntu, któremu przysługuje prawo do zwykłego korzystania z wód, dokonującym poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi,

  • wprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych bezpośrednio do wód podziemnych lub do urządzeń wodnych, o ile wody te zawierają substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego,

  • wprowadzanie do wód odpadów lub ciekłych odchodów zwierzęcych,

  • spławianie do wód śniegu wywożonego z terenów zanieczyszczonych, w szczególności z centrów miast, terenów przemysłowych, terenów składowych, baz transportowych, dróg o dużym natężeniu ruchu wraz z parkingami, lub składowanie na terenach położonych między wałem przeciwpowodziowym a linią brzegu wody lub w odległości mniejszej niż 50 m od linii brzegu wody,

  • gromadzenie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią ścieków, nawozów naturalnych, środków chemicznych lub innych substancji lub materiałów, które mogą zanieczyścić wody, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, w tym w szczególności składowanie odpadów, lub lokalizowani nowych cmentarzy,

  • mycie pojazdów w wodach powierzchniowych lub nad brzegami tych wód,

  • pobieranie z wód powierzchniowych wodę bezpośrednio do opryskiwaczy rolniczych oraz mycie opryskiwaczy rolniczych i sprzętu do aplikacji nawozów, oraz wylewanie wody z ich mycia w odległości mniejszej niż 25 m od brzegu zbiorników wodnych, jezior, cieków naturalnych, rowów, kanałów, ujęć wody,

  • używanie farb produkowanych na bazie związków organiczno-cynowych (TBT) do konserwacji technicznych konstrukcji podwodnych,

  • poruszanie się pojazdami w wodach powierzchniowych lub po gruntach pokrytych wodami z wyjątkiem pojazdów mających ustawowe zezwolenie,

  • niezapewnienie ochrony wód przed zanieczyszczeniem,

  • niewprowadzanie czasowego zakazu poruszania się po wałach przeciwpowodziowych przez właściciela lub zarządcę wału,

  • rozcieńczanie ścieków w celu uzyskania ich stanu, składu lub minimalnego procentu redukcji substancji zanieczyszczających zgodnego z przepisami,

  • rolnicze wykorzystywanie ścieków,

  • nieusuwanie ścieków ze statku do urządzenia odbiorczego na lądzie,

  • nieoznaczanie granic terenu ochrony pośredniej lub ochrony bezpośredniej,

  • niestosowanie się do zakazów, nakazów lub ograniczeń obowiązujących w strefie ochronnej, na obszarze ochronnym lub w strefie ochronnej urządzeń pomiarowych służb państwowych,

  • niszczenie, uszkadzanie lub przemieszczanie tablic zawierających informacje o ustanowieniu strefy ochronnej lub stałych znaków stojących lub pływających, lub tablic zawierających informacje o ustanowieniu strefy ochronnej i zakazie wstępu osób nieupoważnionych,

  • przemieszczanie bez upoważnienia urządzeń pomiarowych służb państwowych,

  • niewykonanie określonego w pozwoleniu wodnoprawnym obowiązku wykonania urządzeń zapobiegających szkodom lub zmniejszających negatywne skutki wykonywania tego pozwolenia.

Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

Coraz częstsze akcje promujące picie wody z kranu zamiast butelkowanej rodzą pytania o czystość popularnej „kranówki”. W tym artykule sprawdzimy kto odpowiada za jakość tego co wypływa po odkręceniu kurka.

Z artykułu dowiesz się:

  • co rozumieć pod pojęciem wody przeznaczonej do spożycia,
  • jaki jest obowiązek powiadamiania o jakości wody,
  • co wpływa na jakość wody do spożycia.

Zacznijmy od podziału kompetencji. Idąc „od góry” należy zwrócić uwagę na źródło pochodzenia wody z kranu. Są to zazwyczaj wody powierzchniowe lub podziemne. Działania prowadzone przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska (m.in. w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska) polegają m.in. na monitoringu diagnostycznym i operacyjnym, mającym na celu ocenę stanu jednolitej części wód.

Natomiast bieżącą kontrolą ilości wody pobieranej z sieci wodociągowej, jak również ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych, komunalnych i przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych zajmują się poszczególne przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne. W gminach i miastach, gdzie takich przedsiębiorstw nie utworzono albo zostały one zlikwidowane, zadania z zakresu dostarczania wody wykonują bezpośrednio urzędy gmin (miast). Ponadto gminy i miasta zlecają niekiedy na własny koszt incydentalne lub nawet okresowe badania jakości wód powierzchniowych i podziemnych, z których zasilana jest sieć wodociągowa.

Najważniejszym aktem prawnym rangi ustawowej regulującym kwestie jakości wody dostarczanej przez gminy jest ustawa z 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, w tym wymagania dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (art. 1 pkt 2 ustawy). Kształt polskich przepisów dotyczących tej wody jest wynikiem implementacji dyrektywy Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 roku w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.