TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

orzeczenia sądów

Nie można ukarać firmy z powodu nieprecyzyjnych przepisów o SENT

Podwykonawca transportu, nie musi aktualizować danych w SENT, jeśli przewoźnik główny pozostaje bez zmian. Za przewoźnika uznaje się ten podmiot, który zawarł umowę przewozu i odpowiada za ten przewóz. Podwykonawca nie musi więc aktualizować danych w SENT - NSA uchylił wyrok WSA nakładający na podwykonawcę karę pieniężną za brak aktualizacji danych w zgłoszeniu SENT.

Z artykułu dowiesz się dlaczego NSA uchylił wyrok WSA w sprawie kary za domniemane naruszenie przepisów do SENT.

Koszty farmy wiatrowej bez podatkowego limitu

Budowa urządzeń wytwarzających energię elektryczną służy interesowi publicznemu, więc podmiot realizujący taką inwestycję nie musi stosować limitu kosztów finansowania dłużnego – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Z artykułu dowiesz się, czy zdaniem sądu, realizując inwestycje z zakresu energetyki, możesz odliczyć od przychodu koszty ich finansowania. 

Kto odpowie za nielegalny przewóz odpadów z zagranicy

Jeżeli za nielegalne, międzynarodowe przemieszczanie odpadów odpowiedzialność ponosi wysyłający, wezwanie w sprawie odpowiedniego ich zagospodarowania kierowane jest najpierw do zgłaszającego przywóz. Nie ma znaczenia, że jego siedziba jest poza UE. Tak stwierdził NSA.

Z artykułu dowiesz się:

  • kto powinien być ukarany za nielegalny przewóz odpadów przez granicę 
  • kto jest zgłaszającym przewóz w przypadku odpadów spoza krajów Wspólnoty 

Opłata recyklingowa nie musi być zwracana

Opłata recyklingowa nie jest obciążeniem ostatniego użytkownika kosztami przetwarzania pojazdu wycofanego z eksploatacji, ponieważ środki na utrzymanie systemu recyklingu nie pochodzą niemal w całości z opłat recyklingowych. Nie jest też sprzeczna z tzw. dyrektywą wrakową - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Z artykułu dowiesz się:

  • kiedy trzeba uiścić opłatę recyklingową
  • czy można się ubiegać o jej zwrot 
  • czy pobieranie opłaty jest zgodne z tzw. dyrektywą wrakową 

NSA już kilkukrotnie wydawał wyroki w sprawie zwrotu opłaty recyklingowej pobieranej od samochodów używanych. W jednej z takich spraw Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 14 czerwca 2021 r. oddalił skargę na decyzję Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie zwrotu opłaty recyklingowej. 

Bieg 45-dniowego terminu na zatwierdzenie taryfy -  orzecznictwo sądów

Przepisy regulują ustalanie cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w oparciu o taryfę, która podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny. Istotny jest tu 45-dniowy termin, jaki ma organ na ocenę przedstawionego mu projektu taryfy. 

Z artykułu dowiesz się jak nieporozumienia wokół sposobu stosowania mechanizmu ustalania cen wyjaśnia najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych?

Zgodnie z art. 24c ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków organ regulacyjny w terminie 45 dni od dnia otrzymania wniosku o zatwierdzenie taryfy musi:

  • ocenić projekt taryfy oraz uzasadnienie pod względem zgodności z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz z Prawem wodnym;
  • przeanalizować zmianę warunków ekonomicznych wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo--kanalizacyjne działalności gospodarczej, w tym marżę zysku, oraz zweryfikować koszty związane ze świadczeniem usług, poniesione w latach obrachunkowych obowiązywania poprzedniej taryfy, pod względem celowości ich ponoszenia w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen.