TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Rada UE ustaliła wspólne stanowisko na temat rozliczania emisji gazów cieplarnianych

Rada UE przyjęła wspólne stanowisko w sprawie nowych zasad rozliczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z usług transportowych. Ma to na celu wesprzeć upowszechnianie w Europie bardziej ekologicznego transportu i osiągnąć unijne cele neutralności klimatycznej.

Projekt rozporządzenia, przedłożony jako część pakietu legislacyjnego dotyczącego ekologizacji transportu towarowego, ma przede wszystkim usprawnić obliczanie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z usług transportowych oraz przekazywanie informacji o tych emisjach, tak by klienci mogli wybierać najbardziej zrównoważone warianty transportu.

Rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych 

W projekcie określono oparte na normie ISO wspólne ramy regulacyjne rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych w całym łańcuchu transportu multimodalnego. Proponowany akt nie nakłada obowiązku obliczania ani zgłaszania emisji gazów cieplarnianych. Konieczne będzie jednak przestrzeganie jego przepisów podczas ujawniania danych lub w przypadku, gdy takie obliczanie i ujawnianie wymagane są w obowiązującym prawie krajowym. 

Nowe rozporządzenie ma wspierać przedsiębiorstwa, które obliczają i zgłaszają emisje gazów cieplarnianych ze swojej działalności transportowej dobrowolnie, na podstawie umów lub ze względu na inne szczególne środki podjęte przez branżę i organy publiczne.

Zmiany wprowadzone przez Radę

We wspólnym stanowisku Rady utrzymano ogólne założenia projektu Komisji. Rada wprowadziła jednak do wniosku pewne zmiany, które mają przede wszystkim:

  • zapobiegać powielaniu zasad rozliczania emisji gazów cieplarnianych w różnych aktach prawnych UE,

  • ułatwić wdrażanie rozporządzenia przez MŚP,

  • ustanowić kompleksowe i precyzyjne bazy danych zawierające standardowe wartości intensywności emisji i współczynniki emisji,

  • umożliwić państwom członkowskim stosowanie bardziej rygorystycznych przepisów w odniesieniu do przewozów krajowych, z wyjątkiem przewozów realizowanych przez MŚP.

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl

Źródło:

Źródło: consilium.europa.eu

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska