TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Uwaga! Zmiana przepisów odpadowych na lata 2023-2025

1 grudnia 2022 r. Sejm przyjął ustawęo szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, która wprowadza zmiany w ustawie z 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. To oznacza, że przesunięty zostanie  z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2025  r.  termin wejścia w życie przepisów dotyczących  obowiązku selektywnego zbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

Powyższa zmiana zapewnić przedsiębiorcom dłuższy czasu na dostosowanie działalności do wykonywania nowych obowiązków, w tym również na dostosowanie decyzji z zakresu gospodarki odpadami. Ale to nie wszystko. Z uwagi na równolegle prowadzone prace nad projektem ustawy dotyczącym ROP, który zakłada zasadnicze zmiany w zakresie wystawiania potwierdzeń uzyskania poziomów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów objętych systemem ROP, jest konieczne przesunięcie terminu uruchomienia tzw. modułu potwierdzeń w ramach systemu BDO na dzień 1 stycznia 2025 r. W związku z tym w ustawie z  4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1403, z 2020 r. poz. 2361 oraz z 2021 r. poz. 2151), zmieniono art. 15, art. 16 oraz art. 18, dotyczące odpowiednio:

  • dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
  • zaświadczeń, o których mowa w art. 59a i art. 64a ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1113),
  • zaświadczeń, o których mowa w art. 53 ust. 1, art. 55 ust. 1 i art. 57 ust. 1 ustawy z  11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Wyżej wymienione dokumenty będą sporządzane zgodnie z przepisami dotychczasowymi, a zatem w formie papierowej, za kolejne dwa lata: 2023 i 2024.

Z tych samych względów wprowadzono zmianę art. 13 ust. 7 ustawy z 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2151) polegającą na przedłużeniu stosowania dotychczasowych przepisów do sporządzania dokumentów DPR i EDPR także za lata 2023 i 2024.


 

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl


 



AUTOR Anna Gnioska
Anna Gnioska
redaktor prowadząca Portalu Ochrony Środowiska. Wieloletni redaktor publikacji i autor tekstów z zakresu ochrony środowiska. Specjalizuje się w przepisach dotyczących gospodarki odpadowej.