TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Pozwolenie wodnoprawne przy podwyższaniu terenu - kiedy jest potrzebne

Samo podniesienie terenu nie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, jednak skutki zmiany ukształtowania terenu mają wpływ na zmianę stosunków wodnych i mogą negatywnie oddziaływać na działki sąsiednie. Omawiamy sięc kilka szczególnych sytuacji dla których jest wymagane pozwolenie wodnoprawne, z uwagi na konieczność przeciwdziałania powstałym szkodom, czy konkretne uwarunkowania lokalizacyjne, a także docelowe zagospodarowanie terenu działki. 

Roboty ziemne polegające na niwelacji terenu poprzez jego podniesienie często powodują naruszenie dotychczasowych stosunków wodnych w gruncie poprzez zmianę naturalnego spływu wód opadowych. Tę kwestię jednoznacznie traktuje art. 234 i 235 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, które zabraniają właścicielowi działki gruntowej zmieniać warunków przepływu wód opadowych i roztopowych takich, a także kierunku odpływu wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak rozumieć przywrócenie stanu poprzedniego,
  • kiedy podwyższanie terenu wymaga pozwolenia wodnoprawnego,
  • jak ma się do tego uszczelnienie terenu.
Ważne

Podczas prac niwelacyjnych często następuje zmiana naturalnego spływu wód opadowych poprzez skierowanie go na teren sąsiedniej nieruchomości bez zgody jej właściciela lub zarządcy. Taki proceder jest kategorycznie zabroniony, bo skutkuje zalewaniem działki sąsiada podczas ulewnych lub długotrwałych opadów atmosferycznych.   

 

W sytuacji, kiedy nastąpi ewidentne zalewanie działki sąsiada na skutek przypadku lub nieumyślnego działania osób trzecich należy bezzwłocznie usunąć przeszkody oraz zmiany w odpływie wody opadowej.

Przywrócenie stanu poprzedniego

Z urzędu lub na wniosek strony pokrzywdzonej może zostać wydana decyzja nakazującą właścicielowi gruntu, terminowe wykonanie alternatywnych rozwiązań przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, np. drenaż, studnia chłonna, zbiornik retencyjno-rozsączający w postaci odpowiednio dobranych skrzynek itp. Wymienione urządzenia są urządzeniami wodnymi, na wykonanie których jest wymagane uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego.

Ważne

Zgodnie zart. 389 pkt 8 ustawy Prawo wodne wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na zmianę ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wód.

Zgodnie z powyższym na podwyższenie terenu na działce gruntowej nie jest wymagane pozwolenie wodnoprawne. Natomiast w przypadku konieczności wykonania urządzenia wodnego, a w konsekwencji korzystania z usługi wodnej – będzie wymagane pozwolenie wodnoprawne w obu zakresach.

Warto pamiętać, że jeżeli właścicielowi gruntu przysługuje prawo do zwykłego korzystania z wód to usługa wodna w zakresie odprowadzania wód opadowych i roztopowych do ziemi poprzez urządzenie wodne w granicach własnej działki i na potrzeby własnego gospodarstwa domowego jest traktowana jako zwykłe korzystanie z wód i nie wymaga pozwolenia wodnoprawnego na korzystanie z usługi wodnej. Natomiast zawsze jest wymagane pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzenia wodnego, nawet na prywatnej działce.

Uszczelnienie terenu

Kolejnym przypadkiem, który warto omówić w kontekście wymogu uzyskania pozwolenia wodnoprawnego jest podniesienie, a zarazem uszczelnienie terenu działki gruntami nieprzepuszczalnymi, co przy uwzględnieniu kryteriów określonych w art. 34 pkt 4 ustawy Prawo wodne kwalifikuje się do szczególnego korzystania z wód. Taki zapis dotyczy w szczególności wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3.500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.

AUTOR Jolanta Pacek
Jolanta Pacek
specjalista ds. gospodarki wodno-ściekowej, absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Śląskiej, biegły sądowy z zakresu ochrony środowiska; ekspert w sprawach gospodarki wodno-ściekowej, ustawy Prawo wodne oraz zarządzania środowiskiem