TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

klasyfikacja odpadów

Odpady niebezpieczne – klasyfikacja, ustawa i kody

Odpady niebezpieczne są wytwarzane w różnych branżach. Klasyfikacja odpadów powinna być prowadzona w ramach konkretnej grupy wskazanej w katalogu odpadów. Po wybraniu grupy należy wybrać frakcję (dla odpadów innych niż niebezpieczne) lub kierując się właściwościami wybrać kod dla odpadów niebezpiecznych.

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakich branżach mogą powstawać odpady niebezpieczne
  • jak klasyfikować odpady niebezpieczne
  • jak postępować z odpadami niebezpiecznymi

Czy urobek z awarii sieci wodno-kanalizacyjnej można wykorzystać do podwyższenia terenu

Zdaniem Ministerstwa Klimatu urobek z awarii sieci wodociągowych należy traktować jako odpad. Pod jakim kodem go zaklasyfikować i czy taki odpad można wykorzystać do utwardzania i podwyższania terenu?

Z artykułu dowiesz się:

  • pod jakim kodem zaklasyfikować urobek z awarii sieci wodociągowej
  • jakie warunki należy spełnić, by można było wykorzystać ten urobek w dalszych pracach

Karta odpadu  20 01 34

Skład chemiczny odpadów uzależniony jest od baterii oraz akumulatorów, które wchodzą w skład niesortowanych odpadów. Podstawowe typy baterii to:
1. Baterie alkaliczne − nazwa baterii pochodzi od alkalicznych (zasadowych) roztworów, które wykorzystano w nich jako elektrolit. Katodę ogniwa wykonano ze sproszkowanego dwutlenku manganu (MnO2), natomiast anodę z tlenku cynku (ZnO). Zasadowym elektrolitem jest wodny
roztwór wodorotlenku potasu (KOH).
2. Baterie cynkowo-węglowe – w przypadku tych baterii katodę ogniwa wykonano z prętu węglowego otoczonego dwutlenkiem manganu (MnO2), zaś anodę z cynku (Zn). Elektrolitem jest wodny roztwór chlorku amonu lub chlorku cynku.
3. Baterie srebrowe – w bateriach tego typu katodę wykonano z tlenku srebra (AgO), zaś anodę z cynku. Zasadowym elektrolitem jest roztwór wodorotlenku potasu (KOH).
4. Baterie rtęciowe − katoda ogniwa jest wykonana z rtęci, anoda zaś z cynku. Elektrolitem jest wodny roztwór wodorotlenku potasu (KOH).
5. Baterie litowo-manganowe − anoda baterii litowo-manganowej jest wykonana z litu, katodą jest zaś sproszkowany dwutlenek manganu.
W tych ogniwach stosuje się elektrolit organiczny.
6. Baterie cynkowo-powietrzne – katodą jest tlen (O2), anodą sproszkowany cynk. W roli elektrolitu wykorzystano natomiast wodorotlenek potasu (KOH).
W przypadku akumulatorów wyróżnia się natomiast:
1. Akumulatory kwasowo-ołowiowe – elektrolitem w tym przypadku jest roztwór kwasu siarkowego. Elektroda (−) została wykonana z ołowiu (z dodatkami) w formie siatki, zaś elektroda (+) jest wykonana z tlenku ołowiu (IV) PbO2 immobilizowanego na ramce ołowianej – tego rodzaju akumulatory są masowo wykorzystywane w samochodach.
2. Akumulatory NiCd – nazywane się również wtórnymi bateriami alkalicznymi. W bateriach niklowo-kadmowych elektrody wykonano z wodorotlenku niklu i wodorotlenku kadmu. Elektrolitami są półpłynne lub stałe substancje. Skład chemiczny uzależniony jest od producenta, ale zawsze posiada silnie zasadowy (inaczej alkaliczny) odczyn.
3. Akumulatory NiMH – są ulepszoną wersją NiCd, w których jedna z elektrod jest wykonana z niklu, zaś druga elektroda ze spieku metali ziem rzadkich w atmosferze wodoru.
4. Akumulatory Li-Ion – w których jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali, zaś rolę elektrolitu pełnią złożone chemicznie sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników.
5. Akumulatory litowo-polimerowe – odmiana akumulatorów Li-Ion. Ciekły elektrolit został zastąpiony stałym elektrolitem polimerowym wykonanym np. z gąbek na bazie poliakrylonitrylu.