TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

ochrona środowiska

Audyt środowiskowy EDD coraz częściej spotykany w Polsce

Dzięki audytowi Environmental Due-Diligence (EDD) inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. 

Z artykułu dowiesz się:

  • co podlega audytowi EDD,
  • jakie są wytyczne audytów EDD,
  • jakie są fazy i etapy audytów EDD.

Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające służące wykluczeniu lub zminimalizowaniu istniejącego ryzyka, by podnieść wartość przedmiotu transakcji oraz przyspieszyć realizację transakcji.

Obecnie sporządzanie EDD na etapie planowania transakcji jest praktyką coraz częściej spotykaną również w Polsce. Dzieje się tak z uwagi na dużą liczbę inwestorów zagranicznych – korporacji mających w swoich standardach wykonywanie tego rodzaju analiz, jak również rosnącą świadomość polskich inwestorów dotyczącą zagrożeń związanych z aspektami środowiskowymi dotyczącymi nieruchomości i ewentualnymi kosztami w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości z nimi związanych.

Obiektami najczęściej poddawanymi audytom EDD są:

  • funkcjonujące zakłady przemysłowe,
  • tereny dawnych Państwowych Gospodarstw Rolnych (PGR),
  • tereny Państwowych Ośrodków Maszynowych (POM),
  • tereny stacji paliw itp.,
  • nieruchomości przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe i usługowe.

Nie opracowano dotąd w Polsce jednolitych wytycznych dotyczących sporządzania tego typu projektów. Obecnie w kraju audyty środowiskowe due-diligence są najczęściej wykonywane na bazie norm i wytycznych opracowanych i od lat stosowanych w krajach Europy Zachodniej i USA modyfikowanych na bazie posiadanego doświadczenia z realizacji tego typu projektów w Polsce.

Sprawdź, jaka kara Ci grozi za niedopełnienie obowiązków środowiskowych

Aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska tworzą obszerny zbiór przepisów, nakazów i zakazów, a także sankcji, które grożą za niedopełnienie obowiązków.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są rodzaje sankcji za niedopełnienie obowiązków środowiskowych,
  • ile wynoszą kary grzywny,
  • czym jest opłata podwyższona.

Odpowiedzialność względem szkód poczynionych w środowisku regulują nie tylko szczegółowe ustawy, ale również Kodeks karny czy Kodeks wykroczeń. Działania ustawodawców mają na celu zwiększenie odpowiedzialności za powierzone dobro, którym jest środowisko naturalne, a wysokie kary pieniężne mają za zadanie odstraszać potencjalnych zanieczyszczających środowisko czy podmioty działające na jego niekorzyść, a także ograniczać tzw. szarą strefę.

W przepisach z zakresu ochrony środowiska istnieje kilka rodzajów sankcji za niedopełnienie ustawowych obowiązków lub inne wykroczenia. Większość z nich wiąże się z koniecznością uiszczenia właściwej kwoty, czy to w formie mandatu karnego (grzywny), administracyjnej kary pieniężnej, czy opłaty podwyższonej. Sankcje te różnią się od siebie głównie sposobem i procedurą ich nakładania.

Ten rodzaj kar dotyczy głównie wykroczeń dokonanych względem przepisów środowiskowych. Grzywnę w postaci mandatu karnego może nałożyć uprawniony inspektor. Warto podkreślić, że pracownik WIOŚ lub Wód Polskich ma obowiązek posiadać upoważnienie, które uprawnia go do nakładania grzywny. Taki dokument musi mieć m.in. datę wydania i termin ważności, oznaczenie organu, który je wydał, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe, a także numer legitymacji służbowej oraz, co ważne, zakres wykroczeń, za które dana osoba może wystawić mandat. Upoważnienie musi być opatrzone pieczęcią urzędową i podpisane przez organ wydający (Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wojewodę lub Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie). Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, chyba że szczegółowe przepisy wskazują inaczej. W przypadku mandatu musi on zostać wystawiony na osobę fizyczną, a nie podmiot (firmę). W gestii inspektorów będzie leżało ustalenie osoby winnej za dane naruszenie. Może to być np. osoba odpowiedzialna za tego rodzaju obowiązki środowiskowe w przedsiębiorstwie albo jego właściciel.