TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

zezwolenie na zbieranie odpadów

Czy spółka komunalna musi mieć zezwolenie na zbieranie odpadów z PSZOK

Pytanie: Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., którego 100 % udziałów posiada gmina, odbiera odpady od mieszkańców na podstawie wpisu do RDR. Zarządza również PSZOK-iem dla mieszkańców (na podstawie umowy z gminą). Właścicielem terenu jest gmina. (umowa użyczenia). Mieliśmy zezwolenie na zbieranie odpadów, które zostało wydane przez starostę w 2014 r. oraz zezwolenie na przetwarzanie wydane przez starostę w 2017 roku. W związku z koniecznością zmiany posiadanych zezwoleń w celu dostosowania się do obowiązujących przepisów złożony został wniosek do Starostwa o zmianę zezwolenia na przetwarzanie wraz z niezbędnymi załącznikami we wrześniu 2019 r. W czerwcu 2020 r. otrzymaliśmy informację ze Starostwa, iż nie ma obowiązku posiadania takowego zezwolenia (zwolnienie z obowiązku). Czy ww. informacja jest zgodna z przepisami?

Z artykuł dowiesz się, czy spółki ze 100% udziałem gminy, muszą mieć zezwolenie na zbieranie odpadów.

Wątpliwości dotyczące obliczania masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie

Jednym z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest podanie masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie. Jednak jej określenie może stwarzać problemy, tym bardziej że ilość odpadów każdego dnia się zmienia a ustawodawca nie sformułował w tym względzie dodatkowych wytycznych. Jak wybrnąć z tej sytuacji?

Z artykułu dowiesz się:

Charytatywna zbiórka odpadów - wymagania formalne

Pytanie: Planuję prowadzić charytatywną zbiórkę odpadów od mieszkańców na rzecz Ukrainy. Mam zezwolenia na transport i zbieranie odpadów przemysłowych. W obecnej decyzji nie uwzględniliśmy odpadów komunalnych, gdyż generalnie nie prowadzimy skupów czy podobnych zbiórek. Cały przychód chcę przeznaczyć dla potrzebujących. W grę wchodzą tylko dwa kody odpadu − czy mogę przeprowadzić taką zbiórkę i jak ewentualnie ją udokumentować, by nie obawiać się później żadnych konsekwencji?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie kroki formalne trzeba wykonać jeśli chce się prowadzić charytatywną zbiórkę odpadów
  • czy trzeba prowadzić ewidencję takich odpadów

Obliczamy ilość magazynowanych odpadów potrzebną do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami we wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, trzeba podać masę odpadów magazynowanych w ciągu roku. Jak ją obliczyć?

Z artykułu dowiesz się:

  • jak obliczy  ilość odpadów magazynowanych w ciągu roku
  • czy podajemy ilość odpadów łącznie, czy każdego rodzaju odpadu z osobna 
  • czy trzeba doliczyć odpady z poprzedniego roku

Zgodnie z art. 42 ustawy o odpadach, we wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów należy wskazać:

  1. maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,

  2. największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

  3. całkowitą pojemność (wyrażoną w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów.