TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

gospodarowanie odpadami

Oświadczenie dotyczące uprawnienia w zakresie gospodarowania odpadami - Wzór

Podmioty prowadzące zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów muszą posiadać zezwolenia. Zezwolenia, które zostały wydane przed 5 września 2018 r. wymagały złożenia wniosku aktualizacyjnego w terminie do 5 marca 2020 r. Jeżeli wniosek został złożony – zezwolenie jest w mocy do dnia wydania nowego rozstrzygnięcia w drodze decyzji administracyjnej. Ze względu na przewlekłość postępowań ws. aktualizacji warto zabezpieczyć się oświadczeniem, że zezwolenie wydane przed 5 września 2018 r. uprawnia podmiot do gospodarowania odpadami.


 

Odpady zakopane w ziemi – kto będzie figurował jako ich wytwórca

Pytanie: W trakcie wykonywania prac ziemnych, nasz podwykonawca natrafił na odpady zakopane w ziemi. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy powinniśmy powiadomić o zaistniałej sprawie, oprócz właściciela terenu, instytucje państwowe (np. WIOŚ)? Kto w takiej sytuacji jest posiadaczem odpadów oraz kto poniesie koszty związane z zagospodarowaniem znalezionych odpadów? Ekspertyza geologiczna nie stwierdziła obecności odpadów w gruncie, jak również właściciel terenu nie przekazał nam informacji dotyczących zakopanych odpadów.

Z artykułu dowiesz się:

  • kto w świetle prawa jest posiadaczem odpadów
  • jakie jest orzecznictwo sądów w tej kwestii
  • czy inwestor będzie musiał usunąć na własny koszt znalezione odpady

Odpady niebezpieczne – klasyfikacja, ustawa i kody

Odpady niebezpieczne są wytwarzane w różnych branżach. Klasyfikacja odpadów powinna być prowadzona w ramach konkretnej grupy wskazanej w katalogu odpadów. Po wybraniu grupy należy wybrać frakcję (dla odpadów innych niż niebezpieczne) lub kierując się właściwościami wybrać kod dla odpadów niebezpiecznych.

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakich branżach mogą powstawać odpady niebezpieczne
  • jak klasyfikować odpady niebezpieczne
  • jak postępować z odpadami niebezpiecznymi

Jakie kwestie związane z ochroną środowiska uregulować w umowie najmu nieruchomości

W umowie najmu, poza aspektami regulującymi podstawowe warunki najmu, warto również uregulować kwestie związane z ochroną środowiska. Istotną kwestią jest ustalenie podmiotu korzystającego, czyli powodującego emisję, w tym np. wytwarzanie odpadów, ścieków czy lotnych zanieczyszczeń.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie zapisy dotyczące ochrony środowiska trzeba zawrzeć w umowie najmu
  • kto będzie traktowany jako korzystający ze środowiska
  • czy można przenieść odpowiedzialność za wytworzone odpady

Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze jest związane z oddziaływaniem na środowisko. W zależności od zakresu działań firmy, wpływ może być bardzo znaczący (oddziaływanie na kilka komponentów środowiskowych) lub mniejszy (np. wyłącznie emisja ze spalania paliwa w samochodach). Zawsze dochodzi do oddziaływania w postaci wytwarzania odpadów – chociażby komunalnych powstających w wyniku przebywania pracowników w biurze.

Podstawowa charakterystyka odpadów dla piasku z sitopiaskownika

Podstawową charakterystykę odpadów należy sporządzić dla każdej partii odpadów przed ich skierowaniem na składowisko odpadów. Czy będzie potrzebna również dla odpadów w postaci piasku z sitopiaskownika?

Każda oczyszczalnia ma indywidualnie opracowany sposób kontroli umożliwiający charakterystykę parametrów pracy oczyszczalni ścieków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym oraz projekcie wykonawczym.

W przypadku badań jakościowych rodzaje oznaczeń, odstępy czasowe, w jakich należy pobierać próbki, oraz metody referencyjne badań określa rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych. Do częstotliwości wykonywania badań oraz ich zakresu odwołuje się także pozwolenie wodnoprawne.

Czy trzeba mieć dwie odrębne umowy na odbiór odpadów

Gminne systemy gospodarowania odpadami komunalnymi z mocy ustawy obejmują wyłącznie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Co jednak zrobić jeśli działka jest podzielona i na jednej części znajduje się dom mieszkalny a na drugiej domek letniskowy przeznaczony do wynajęcia?

Z artykułu dowiesz się, jaką umowę zawrzeć, jeśli a jednaj działce znajduje się zarówno dom mieszkalny jak i nieruchomość niezamieszkana.

Kiedy sprzedaż olejów odpadów jest nielegalna

Oleje odpadowe powinny być w pierwszej kolejności poddawane regeneracji. Mogą być poddawane recyklingowi innemu niż regeneracja, jeżeli recykling ten zapewnia wynik całkowity równoważny lub korzystniejszy dla środowiska. Co zrobić, jeśli ich regeneracja jest niemożliwa?

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

jaka jest hierarchia postępowania z olejami odpadowymi

czy można sprzedawać przepracowany olej

Zgodnie z art. 91 ustawy o odpadach oleje odpadowe powinny być w pierwszej kolejności poddawane regeneracji. Mogą być poddawane recyklingowi innemu niż regeneracja, jeżeli recykling ten zapewnia wynik całkowity równoważny lub korzystniejszy dla środowiska. Jeżeli regeneracja olejów odpadowych jest niemożliwa ze względu na stopień ich zanieczyszczenia, oleje powinny być poddawane innym procesom odzysku.

Czy trzeba dołączyć nowy operat przeciwpożarowy, gdy ubiegamy się o kolejne zezwolenie odpadowe

Pytanie: Mamy decyzję na zbieranie odpadów (a co za tym idzie również operat przeciwpożarowy). Chcemy uzyskać decyzję na przetwarzanie tych odpadów, które są w decyzji na zbieranie i w operacie przeciwpożarowym. Czy do wniosku o jej wydanie musimy dołączyć nowy operat przeciwpożarowy?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakie są warunki uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów
  • czy operaty sporządzone przed 4 marca 2020 są ważne
  • kiedy trzeba dołączyć nowy operat przeciwpożarowy

Wymagania w tym zakresie zostały określone w ustawie o odpadach. Art. 42 ust. 4b ustawy o odpadach wskazuje, że do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów trzeba dołączyć operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, wykonany przez: