Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Przedsiębiorstwo, będące zakładem włókienniczym, produkuje w nim tkaniny. Przy zakładzie znajdują się również warsztaty, które są nieodzowne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, na przykład warsztat mechaniczny lub hydrauliczny. W wyniku działalności warsztatowej generowane są różnego rodzaju odpady, takie jak zanieczyszczone szmaty, opiłki, oleje itp. Proszę zapoznać się z opinią eksperta, który wyjaśni, czy te odpady warsztatowe powinny być traktowane jako powstające w ramach instalacji czy poza nią. Zapoznaj się z porada eksperta, który wyjaśni czy warsztatowe odpady to należy traktować jako powstające w instalacji czy poza.
Jeśli Twoje przedsiębiorstwo wytwarza odpady, zwłaszcza w niewielkich ilościach i posiada wpis do BDO jako wytwórca, można rozważyć możliwość ich samodzielnego przetransportowania do odpowiedniego podmiotu, który zapewni dalsze zagospodarowanie. Czy jednak istnieją limity co do ilości odpadów, które możesz przewozić? Aby odpowiedzieć na to pytanie i zapewnić zgodność z przepisami i odpowiednią ochronę środowiska, warto sprawdzić, jakich pozwoleń potrzebuje Twoja firma.
Zgodnie z ustawą o odpadach, do dnia 5 marca 2020 roku konieczne było złożenie wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Decyzje dotyczące zezwoleń, dla których nie złożono wniosku w wymaganym terminie, wygasły. Wielu przedsiębiorców nie uzyskało zmiany zezwolenia w okresie od 2020 do 2023 roku z różnych przyczyn. Zobacz co można zrobić, żeby zabezpieczyć swoją firmę przed nieodpowiednim przekazywaniem odpadów.
Magazynowanie odpadów niebezpiecznych jest kwestią kluczową dla ochrony środowiska i zapewnienia bezpieczeństwa. Określone są zasady, których należy przestrzegać zarówno przy magazynowaniu w pomieszczeniu zamkniętym, jak i na świeżym powietrzu. W tym artykule dowiesz się, jakie wymagania są konieczne do spełnienia przy magazynowaniu odpadów niebezpiecznych.
Z tego artykułu dowiesz się:
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z 21 czerwca 2023 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jakie zmiany proponuje resort?
Gdy firma posiada maszyny, które zasilane są akumulatorami lub bateriami, po ich zużyciu należy odpowiednio je zagospodarować. Czy firma powinna przekazać te odpady organizacji odzysku czy przekazać innemu podmiotowi? Przedstawiamy odpowiedni sposób zagospodarowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w firmach. Dowiedz się też jakie są różnice między organizacjami odzysku a podmiotami zbierającymi odpady oraz jaka jest odpowiedzialność wytwórcy odpadów w procesie ich przekazywania. Zapewnienie odpowiedniego recyklingu baterii pozwala nie tylko chronić środowisko, ale również uniknąć kar administracyjnych.
Dowiesz się jak postępować z zużytymi bateriami i akumulatorami powstającymi w firmie
Jakie są różnice pomiędzy organizacją odzysku a podmiotem zbierającym odpady
Na jakie decyzje trzeba zwrócić uwagę
Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów
Konieczne jest wdrożenie nowatorskiego rozwiązania zagospodarowania zmieszanych odpadów twardych z tworzyw sztucznych, które uwzględnia założenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Takie działanie zostanie dofinansowane z Programu LIFE oraz ze środków NFOŚiGW.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła konkurs na najlepsze rozwiązania Gospodarki o obiegu zamkniętym. Zgłoszenia można składać od 22 czerwca do 27 lipca 2023 r. Na najciekawsze rozwiązania czekają nagrody główne w wysokości 50 tys. zł oraz wyróżnienia w wysokości 20 tys. zł.
Przedmiot lub substancja zostają uznane za produkt uboczny, jeśli spełnione zostaną przesłanki określone w art. 10 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej uo). Zgodnie z tym przepisem przedmiot lub substancja powstające w wyniku procesu produkcyjnego, którego podstawowym celem nie jest ich produkcja, mogą być uznane za produkt uboczny, niebędący odpadem, jeżeli są łącznie spełnione warunki wskazane przez ustawodawcę.
Kod odpadu składa się z ciągu 6 cyfr, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają grupę, kolejne dwie cyfry to podgrupa, a ostatnie cyfry, z wyjątkiem kodów odpadów kończących się na 99, określają rodzaj odpadu. Klasyfikacja odpadów polega na przyporządkowaniu ich odpowiednio do właściwej grupy, podgrupy i rodzaju, zachowując określoną kolejność. Aby poprawnie przyporządkować odpad do kodu, ważne jest zrozumienie jego źródła powstania i wybranie odpowiedniej grupy odpadów. Katalog odpadów zawiera 20 grup odpadów, które są podzielone na różne sektory działalności i procesy, z których mogą powstawać, np. grupa 04 - odpady z przemysłu skórzanego, futrzarskiego i tekstylnego; grupa 12 - odpady z kształtowania oraz fizycznej i mechanicznej obróbki powierzchni metali i tworzyw sztucznych.
Z artykułu dowiesz się: