TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

procedury administracyjne

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów musi być powiązane ze zdolnością przetwarzania

Pytanie: Firma, która posiada kocioł i zezwolenie na przetwarzanie odpadów w ramach procesu R1 (wykorzystanie jako paliwo lub inne źródła energii). Chcielibyśmy zwiększyć ilości odpadów poddawanych przetworzeniu w zezwoleniu. Czy można wnioskować o większą ilość niż wynika to z mocy przerobowej pieca? Jak to umotywować? Do wyliczeń WIOŚ przyjmuje szacunkowe dane ale rzeczywistość pokazuje iż nie każda odpad (np. trociny) spala się tak samo. Czy można zwiększając ilość brać pod uwagę również aktualne problemy z dostępnością paliw?

Z artykułu dowiesz się, czy można dowolnie zmieniać ilość przetwarzanych odpadów w zezwoleniu

Czy suszarnia to instalacja wymagające pozwolenia na emisję

Zgodnie z art. 180 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane. Natomiast zgodnie z art. 152 ust. 1 tej samej ustawy instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska. Są również przypadki, które nie wymagają ani pozwolenia ani zgłoszenia instalacji. W jakiej kategorii znajduje się suszarnia?

Z artykułu dowiesz się:

  • kiedy potrzebne jest pozwolenie na emisję
  • kiedy wystarczy zgłoszenie instalacji
  • czy suszarnia wymaga zgłoszenia czy pozwolenia na emisję

Przesłanki do określenia taryfy tymczasowej

W określonych przypadkach organ regulacyjny może ustalić taryfę tymczasową. Czym jest taryfa tymczasowa i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc ją określić?

Z artykułu dowiesz się, kiedy jest wszczynane postępowanie o ustalenie tymczasowej taryfy za usługi wodne.

Co zrobić jeśli zatwierdzona taryfa nie wystarcza na pokrycie kosztów działalności 

Obecnie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Wszystko przez rosnącą inflację, ceny energii i paliwa. Może się zatem okazać, że zatwierdzone przez organ regulacyjny taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w 2021 roku są niewystarczające do pokrycia kosztów działalności. Co można zrobić w tej sytuacji?

Z artykułu dowiesz się:

  • czy o kiedy można skrócić taryfę za usługi wodne
  • jak przebiega taka procedura

Jak rozgraniczyć grunty pokryte wodami

Pytanie: Jak dokonać rozgraniczenia gruntów, które znajdują się pod wodą? Kiedy i na czyj wniosek można dokonać rozgraniczenia takich gruntów i kto wydaje odpowiednią decyzję?

Z artykułu dowiesz się:

  • kto wydaje decyzję
  • czy potrzebny jest projekt rozgraniczenia gruntów
  • jakie jeszcze dokumenty trzeba złożyć

Przekroczenie ilości odpadów na stacji demontażu pojazdów

Pytanie: Prowadzę stację demontażu pojazdów. Przyjmuję sunięte w trakcie naprawy części. Co zrobić jeśli okaże się, że przyjęcie kolejnych zdemontowanych części spowoduje już przekroczenie dozwolonej masy odpadów?

Z artykuł dowiesz się, co Ci grozi na przyjęcie większej ilości odpadów niż przewiduje to zezwolenie.

Nie zgadasz się z ustaloną taryfą za wodę? Tę sprawę może rozstrzygnąć sąd

Wody Polskie zatwierdziły około 90% taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na lata 2021-2024. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, które nie zgadzały się ze stanowiskiem regulatora odnośnie do swojej taryfy, wnosiły odwołania. Wiele spraw ostatecznie trafiło do sądu. Jakie kwestie najczęściej były przedmiotem rozstrzygnięć?

Z artykułu dowiesz się:

  • na jakiej podstawie regulator ustala taryfę
  • do kogo się odwołać jeśli nie zgadzasz się z wysokością taryfy
  • jakie jest orzecznictwo sądów dotyczące tej kwestii

Zakreślone w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ramy oceny, analizy i weryfikacji taryf wygenerowały spory, jakie zaistniały pomiędzy regulatorem a przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi. Przede wszystkim zaistniała sprzeczność w zakresie samej taryfy, a więc jej konstrukcji lub sposobu ustalenia kosztów.

Jak traktować powierzchnię zajmowanego przez ogniwa fotowoltaiczne gruntu

Z artykułu dowiesz się, czy powierzchnia zajmowana przez ogniwo fotowoltaiczne jest powierzchnią zabudowy.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839) „powierzchnia zabudowy oznacza powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia, w tym tymczasowego, w celu realizacji przedsięwzięcia”.

Plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych – procedura opracowania

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracować wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu. Jak przebiega procedura opracowania takiego planu?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Przy tworzeniu planu przedsiębiorstwa nie mają pełnej swobody. Plan powinien być bowiem zgodny z:

  • kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

  • ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

  • ustaleniami zezwolenia wydanego przedsiębiorstwu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.