TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

procedury administracyjne

Gdzie można zapoznać się z treścią zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów wydaną innej firmie

Organ, który wydaje decyzje dotyczące zbierania i przetwarzania odpadów, musi podać do publicznej wiadomości informację o możliwości się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy. Więc jeśli chcesz poznać uprawnienia firmy, z którą chcesz nawiązać współpracę, masz do tego pełne prawo. 

Z artykułu dowiesz się: 

  • gdzie są udostępniane informacje o posiadanym rzez firmę zezwoleniu
  • które decyzje odpadowe można zweryfikować 
  • jak długo są dostępne informacje na temat zezwoleń 

W przypadku zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, przed wydaniem których wnioskodawca uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, ma zastosowanie art. 72 ust. 6 i 6a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: u.o.o.ś). Oznacza to, że organ niezwłocznie po wydaniu decyzji, o których mowa w 72 ust. 1 pkt 21 u.o.oś., tj.:

Kto zapłaci za opinię biegłego w sprawie zmiany stanu wody na gruncie

Czasami w postępowaniu o zalewanie nieruchomości przez sąsiada może być konieczne powołanie biegłego. Kto zostanie obciążony kosztami z tego tytułu? 

Z artykułu dowiesz się:

  • Kto może wskazać biegłego w postepowaniu administracyjnym
  • Kto zapłaci za opinię biegłego 
  • Czy można złożyć zażalenie na ustanowienie kosztów powołania biegłego

Zgodnie z art. 234 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne właściciel gruntu nie może zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich, ani odprowadzać wód oraz wprowadzać ścieków na grunty sąsiednie. W przypadku podjęcia takich działań przez sąsiada poszkodowany właściciel może korzystać z art. 234 ust. 3 Prawa wodnego. Przepis ten pozwala mu zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów – analiza formalna wniosku, wymagania, procedury, ważne aspekty

Planujesz złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów? Pamiętaj, dopiero po uzupełnieniu braków formalnych i braku fiskalnego, organ przystąpi do analizy merytorycznej wniosku. Sprawdzi, czy dane w nim zawarte są zgodne z wymogami prawa i czy nie wymagają uzupełnienia, wyjaśnienia. Lepiej więc od razu przygotuj poprawny wniosek. Pomoże Ci w tym poniższa analiza.

Z artykułu dowiesz się:

  • kiedy i gdzie złożyć wniosek o wydanie pozwolenia
  • jakie dokumenty dołączyć do wniosku 
  • jak przebiega weryfikacja formalna 

Przypomnijmy, że pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest potrzebne w przypadku, gdy eksploatacja instalacji powoduje powstanie odpadów o masie:

  • powyżej 1 Mg (1 tony) rocznie odpadów niebezpiecznych,

  • powyżej 5000 Mg (5000 ton) rocznie odpadów innych niż niebezpieczne.

Pozwolenie wydaje się na wniosek:

  • prowadzących oznaczone części instalacji lub na wspólny wniosek prowadzących oznaczone części instalacji (wspólny wniosek o udzielenie pozwolenia), wskazując w nim jednego prowadzącego instalację jako głównego prowadzącego lub określając szczegółowo zakres odpowiedzialności poszczególnych prowadzących za eksploatację instalacji (art. 183b ustawy Prawo Ochrony Środowiska – dalej: Poś);

  • podmiotu podejmującego realizację nowej inwestycji (art. 191a Poś);

  • prowadzącego instalację (przedsiębiorcy polskiego, przedsiębiorcy zagranicznego (występującego za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania), innego podmiotu prowadzącego instalację np. rolnika) - art. 184 ust. 1 Poś,