TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Procedury administracyjne - Decyzje administracyjne

Tematyka

 Jak założyć firmę recyklingową - 10 kroków 

Jeśli chciałbyś zaistnieć w branży recyklingu, przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się m.in., od czego zacząć tę przygodę, aby zyski były wysokie i jakie wymagania musisz spełnić, by prowadzić działalność w zakresie recyklingu odpadów.

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Czy spółka komunalna musi mieć zezwolenie na zbieranie odpadów z PSZOK

Pytanie: Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., którego 100 % udziałów posiada gmina, odbiera odpady od mieszkańców na podstawie wpisu do RDR. Zarządza również PSZOK-iem dla mieszkańców (na podstawie umowy z gminą). Właścicielem terenu jest gmina. (umowa użyczenia). Mieliśmy zezwolenie na zbieranie odpadów, które zostało wydane przez starostę w 2014 r. oraz zezwolenie na przetwarzanie wydane przez starostę w 2017 roku. W związku z koniecznością zmiany posiadanych zezwoleń w celu dostosowania się do obowiązujących przepisów złożony został wniosek do Starostwa o zmianę zezwolenia na przetwarzanie wraz z niezbędnymi załącznikami we wrześniu 2019 r. W czerwcu 2020 r. otrzymaliśmy informację ze Starostwa, iż nie ma obowiązku posiadania takowego zezwolenia (zwolnienie z obowiązku). Czy ww. informacja jest zgodna z przepisami?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami
26.10.2022

Czy suszarnia to instalacja wymagające pozwolenia na emisję

Zgodnie z art. 180 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane. Natomiast zgodnie z art. 152 ust. 1 tej samej ustawy instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska. Są również przypadki, które nie wymagają ani pozwolenia ani zgłoszenia instalacji. W jakiej kategorii znajduje się suszarnia?

Porada ekspertaEmisja gazów i pyłów do powietrza
13.10.2022

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów musi być powiązane ze zdolnością przetwarzania

Pytanie: Firma, która posiada kocioł i zezwolenie na przetwarzanie odpadów w ramach procesu R1 (wykorzystanie jako paliwo lub inne źródła energii). Chcielibyśmy zwiększyć ilości odpadów poddawanych przetworzeniu w zezwoleniu. Czy można wnioskować o większą ilość niż wynika to z mocy przerobowej pieca? Jak to umotywować? Do wyliczeń WIOŚ przyjmuje szacunkowe dane ale rzeczywistość pokazuje iż nie każda odpad (np. trociny) spala się tak samo. Czy można zwiększając ilość brać pod uwagę również aktualne problemy z dostępnością paliw?
Pytania i odpowiedziBDO

Wniosek o pomoc de miminis w formie papierowej nie będzie rozpatrzony

Pytanie: Firma złożyła sprawozdanie w zakresie wprowadzania produktów w opakowaniach za rok 2021 przez system BDO oraz wniosek o pomoc de minimis w formie papierowej w terminie do 15 marca 2022 r. Wniosek o pomoc de minimis został również dołączony do sprawozdania (niestety tylko pierwsza strona, nie zostały dołączone załączniki – był to przypadek.) Czy urząd marszałkowksi może odrzucić wniosek o pomoc de minimis, jeżeli został on również złożony w formie papierowej?
Pytania i odpowiedziBDO

Budowa altany na terenie zalewowym – procedury administracyjne

Pytanie: Zamierzam postawić altanę ogrodową na terenie szczególnego zagrożenia powodzią. Za ogrodzeniem płynie rzeka, tzw. kanał derywacyjny, który należy do PGE. Kto w tym przypadku będzie stroną w postępowaniu? Do kogo się zwrócić z pozwoleniem wodnoprawnym? Jak powinna wyglądać ścieżka administracyjna w tej sprawie? Altana ogrodowa nie stanowi zagrożenia do przepływu wody o wartości prawdopodobieństwa wystąpienia 1%. Jak można udowodnić, że altana ogrodowa nie będzie stanowić zagrożenia dla wód powodziowych. Jakie przepisy trzeba zastosować.
Pytania i odpowiedziOchrona gleby
21.09.2022

Wątpliwości dotyczące obliczania masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie

Jednym z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest podanie masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie. Jednak jej określenie może stwarzać problemy, tym bardziej że ilość odpadów każdego dnia się zmienia a ustawodawca nie sformułował w tym względzie dodatkowych wytycznych. Jak wybrnąć z tej sytuacji?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
13.09.2022

Charytatywna zbiórka odpadów - wymagania formalne

Pytanie: Planuję prowadzić charytatywną zbiórkę odpadów od mieszkańców na rzecz Ukrainy. Mam zezwolenia na transport i zbieranie odpadów przemysłowych. W obecnej decyzji nie uwzględniliśmy odpadów komunalnych, gdyż generalnie nie prowadzimy skupów czy podobnych zbiórek. Cały przychód chcę przeznaczyć dla potrzebujących. W grę wchodzą tylko dwa kody odpadu − czy mogę przeprowadzić taką zbiórkę i jak ewentualnie ją udokumentować, by nie obawiać się później żadnych konsekwencji?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Czy w tym samym czasie mogą się toczyć dwa postępowania w sprawie decyzji odpadowych

Zgodnie z przepisami ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, podmioty posiadające zezwolenia na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów wydane przed 5 września 2018 r. musiały do 5 marca 2020 r. złożyć wniosek o wydanie nowych decyzji. Jednak część postępowań nadal toczy. Co zrobić jeśli upływa termin posiadanego zezwolenia a nowe nie zostało wydane?

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Czy opony z wymiany są odpadem

Pytanie: Czy prowadząc zakład mechaniki pojazdowej, posiadając wpis w BDO i przekazując swoim klientom np. opony z wymiany, części zawieszenia, zużyty olej, filtry, muszę spisać z nimi oświadczenie o tym, że odpad został im przekazany? I czy muszę dokonać wpisu w BDO o tym, że odpad został przekazany klientowi?
Pytania i odpowiedziBDO
21.06.2022
Przepisy dotyczące decyzji administracyjnych wynikają z ogólnych przepisów prawa, na czele z Kodeksem postępowania administracyjnego oraz z ustaw szczegółowych regulujących różne dziedziny działalności gospodarczej, np. ustawy o ochronie środowiska, ustawy Prawo wodne czy ustawy o odpadach. Obejmują one szeroki zakres spraw, w tym ochrony środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi oraz przestrzegania przepisów dotyczących odpadów. Przedsiębiorcy mają obowiązek uzyskiwać stosowne decyzje administracyjne w przypadku planowania działań mogących wpłynąć na środowisko naturalne, przestrzeń publiczną czy bezpieczeństwo ludności. Procedury wydawania decyzji administracyjnych regulowane są przez Kodeks postępowania administracyjnego, który określa tryb postępowania przed organami administracji. Przedsiębiorca musi zgłosić swój wniosek odpowiednim organom, które po rozpatrzeniu wniosku i sprawdzeniu zgodności z elementami prawnymi wydają decyzje o przyznaniu danego zezwolenia lub pozwolenia.