TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Procedury administracyjne - Decyzje administracyjne

Tematyka

Czy w operacie przeciwpożarowym trzeba uwzględnić odpady komunalne

Pytanie: Staramy się o nowe pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Jesteśmy tylko wytwórcą. Czy operat przeciwpożarowy powinien zawierać również odpady komunalne? Co rozumieć pod pojęciem odpady z instalacji i czy faktycznie tylko te odpady powinny być ujęte w operacie?
Pytania i odpowiedziOdpady komunalne
21.06.2022

Czy trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów gdy używa się samochodu WUKO

Pojazdy komunalne określane popularnie jako samochody WUKO, przeznaczone są do mycia i udrażniania podziemnych instalacji kanalizacyjnych. Podczas czyszczenia kanalizacji takim pojazdem powstają osady, które klasyfikuje się jako odpady. Czy w związku z tym, korzystając z pojazdu WUKO, trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
09.06.2022

Czy urobek z awarii sieci wodno-kanalizacyjnej można wykorzystać do podwyższenia terenu

Zdaniem Ministerstwa Klimatu urobek z awarii sieci wodociągowych należy traktować jako odpad. Pod jakim kodem go zaklasyfikować i czy taki odpad można wykorzystać do utwardzania i podwyższania terenu?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
08.06.2022

 LZO - kiedy potrzebne jest pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza 

Pytanie: Mamy instalację do powlekania produktów z tworzyw sztucznych, a więc znajdującą się w załączniku 9 rozporządzenia dotyczącego standardów emisyjnych. W instalacji wykorzystywane są farby wodne oraz dwa rozpuszczalniki organiczne. Łączna zdolność produkcyjna wymaga dla danego procesu poniżej 5 Mg zużycia LZO, a więc nie spełnia wszystkich warunków §31 ww. rozporządzenia. Czy instalacja wymaga pozwolenia? Dodam, że emisja wszystkich zanieczyszczeń emitowanych przez zakład (łącznie z przedmiotową instalacją) nie przekroczyła 10% wartości odniesienia/dopuszczalnych przez poszczególne zanieczyszczenia.
Pytania i odpowiedziEmisja gazów i pyłów do powietrza

Podstawowa charakterystyka odpadów dla piasku z sitopiaskownika

Podstawową charakterystykę odpadów należy sporządzić dla każdej partii odpadów przed ich skierowaniem na składowisko odpadów. Czy będzie potrzebna również dla odpadów w postaci piasku z sitopiaskownika?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
31.05.2022

Mobilne urządzenie do odzysku odpadów - z zezwoleniem czy bez

Eksperci uważają, że ustawa o odpadach zawiera luki prawne dotyczące zezwoleń na mobilne przetwarzanie odpadów, ponieważ na etapie wnioskowania trudno zdefiniować, gdzie urządzenie do przetwarzania będzie eksploatowane. Jak z tego wybrnąć?

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Czy przeniesienie opinii gminy do nowej lokalizacji jest możliwe

Pytanie: Firma planuje wynająć nowe miejsce i zainstalować tam dziesięć wtryskarek do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, które będą przeniesione z dotychczasowej lokalizacji. Wynajmujący nie ma decyzji środowiskowej (dalej: duś) dla takiego przedsięwzięcia. Po czyjej stronie leży ewentualny obowiązek jej uzyskania? Czy możemy rozszerzyć posiadaną opinię urzędu (stanowiącą o braku konieczności uzyskania duś) na nową lokalizację, uzupełniając ją tylko o wymagane dokumenty?
Pytania i odpowiedziDecyzje administracyjne

Zakup agregatu prądotwórczego – czy trzeba gdzieś zgłaszać

Pytanie: Prowadzę zakład produkcyjne i planuję kupić agregat prądotwórczy o mocy 45-60 KW. Agregat ma być wykorzystywany awaryjnie podczas przerw w dostawie prądu nie wynikających z winy zakładu. Czy i gdzie trzeba zgłosić instalację agregatu?
Pytania i odpowiedziEmisja gazów i pyłów do powietrza

Procedura rozgraniczenia gruntów pokrytych wodami

Projekt rozgraniczenia gruntów pokrytych wodami jest niezbędny przy ustalaniu linii brzegowej oraz wytyczaniu własności w sytuacji, gdy grunty znalazły się pod wodą np. wskutek przesunięcia rzek. Bywa też potrzebny w przypadku uzyskania pozwolenia na budowę.

 

Porada ekspertaOchrona gleby

Transport próbek odpadów do laboratorium - czy potrzebny jest wpis do BDO

Pytanie: Jeżeli podmiot wykonuje usługę transportu odpadów, to musi być wpisany do rejestru BDO. Czy taki wpis trzeba mieć także wtedy, gdy przewozi się próbki odpadów do badania?
Pytania i odpowiedziBDO
26.05.2022
Przepisy dotyczące decyzji administracyjnych wynikają z ogólnych przepisów prawa, na czele z Kodeksem postępowania administracyjnego oraz z ustaw szczegółowych regulujących różne dziedziny działalności gospodarczej, np. ustawy o ochronie środowiska, ustawy Prawo wodne czy ustawy o odpadach. Obejmują one szeroki zakres spraw, w tym ochrony środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi oraz przestrzegania przepisów dotyczących odpadów. Przedsiębiorcy mają obowiązek uzyskiwać stosowne decyzje administracyjne w przypadku planowania działań mogących wpłynąć na środowisko naturalne, przestrzeń publiczną czy bezpieczeństwo ludności. Procedury wydawania decyzji administracyjnych regulowane są przez Kodeks postępowania administracyjnego, który określa tryb postępowania przed organami administracji. Przedsiębiorca musi zgłosić swój wniosek odpowiednim organom, które po rozpatrzeniu wniosku i sprawdzeniu zgodności z elementami prawnymi wydają decyzje o przyznaniu danego zezwolenia lub pozwolenia.