TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Procedury administracyjne - Decyzje administracyjne

Tematyka

Czy zepsuta maszyna jest odpadem?

Pytanie: Na terenie przedsiębiorstwa znajdują się urządzenia niesprawne, które zostały wycofane z użytkowania. Te urządzenia pełnią rolę magazynu części zamiennych. Pytanie, które chcieliśmy zadać, dotyczy właściwej klasyfikacji tych urządzeń oraz konieczności oznaczenia i zabezpieczenia obszaru, na którym się znajdują. Czy istnieją przepisy z zakresu ochrony środowiska, które określają zasady przechowywania takich urządzeń? Czy wymagane są jakieś zezwolenia, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Posiadanie odpadów a konieczne zezwolenia

Pytanie: Spółka zamierza importować złom z Ukrainy i sprzedawać go na terenie Polski (bez przechowywania odpadów fizycznie). W BDO jest zarejestrowana jako Sprzedawca odpadów. Proszę o odpowiedź na pytania: Kto i gdzie wydaje zezwolenie na gospodarowanie odpadami? Gdzie można znaleźć taki wniosek? Ile czasu trzeba oczekiwać na decyzję? Czy do handlu złomem również potrzebne jest zezwolenie?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Oczyszczalnia ścieków na terenach rolniczych

Pytanie: W bezpośrednim sąsiedztwie gospodarstwa rolnego przewiduje się budowę oczyszczalni ścieków. Działka, na której ma być zlokalizowana została wydzielona bezpośrednio z terenów gospodarstwa rolnego. Wody odprowadzane z tej oczyszczalni ścieków mają być odprowadzane do rzeki kanałem, który przechodzi przez łąki zmeliorowane, na których zbierane jest siano i wypasane jest bydło mleczne. W jaki sposób możemy upewnić się czy takie usytuowanie oczyszczalni ścieków nie będzie miało negatywnego wpływu na możliwość rolniczego użytkowania terenów?
Pytania i odpowiedziDecyzje administracyjne
27.07.2023

Co grozi za nierzetelne sprawozdanie

Prowadzenie działalności w zakresie działalność opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wiąże się z koniecznością składania odpowiednich sprawozdań. Czasem jednak, z różnych przyczyn, sprawozdanie może zostać uznane za nierzetelne. W naszym artykule omówimy, co to dokładnie oznacza i jakie są związane z tym konsekwencje.

Porada ekspertaOchrona wody
19.07.2023

Oświadczenia gminy w związku z wnioskiem o przetwarzanie odpadów

Pytanie: Do starostwa wpłynął wniosek spółki komunalnej o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W rejestrze KRS spółki figuruje prezes zarządu, rada nadzorcza złożona z trzech członków oraz wspólnik - gmina. Zgodnie z ustawą o odpadach, do wniosku należy załączyć m.in. zaświadczenia o niekaralności wspólnika za przestępstwa przeciwko środowisku. Czy spółka powinna dołączyć do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów zaświadczenie o niekaralności burmistrza oraz oświadczenia burmistrza, skoro wspólnikiem jest gmina?
Pytania i odpowiedziDecyzje administracyjne

Odwołanie od decyzji a jej uprawomocnienie

Pytanie: Nasza firma otrzymała nową decyzję dotyczącą zbierania i przetwarzania odpadów, wydaną przez Marszałka. Złożyliśmy odwołanie od tej decyzji w określonych częściach. Jeśli odwołanie dotyczy tylko pewnych fragmentów decyzji, czy to oznacza, że pozostała treść stała się prawomocna? Czy obecnie działamy zgodnie z warunkami określonymi w decyzji Marszałka? Czy decyzja Marszałka w tych częściach, które nie podlegają odwołaniu, jest prawomocna?
Pytania i odpowiedziDecyzje administracyjne

Wykorzystanie własnego regranulatu i wymagane pozwolenia

Pytanie: Nasz zakład produkuje wyroby z tworzyw sztucznych. W trakcie procesu produkcyjnego powstają zlepy i nieudane wyroby, które zakład poddaje kruszeniu na kruszarce, a następnie przetwarza na swojej linii do retranslacji w celu uzyskania regranulatu. Regranulat ten jest ponownie wykorzystywany w produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Czy zakład musi posiadać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli przetwarza wyłącznie własne nieudane wyroby i zlepy w celu ich powrotu do procesu produkcyjnego?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami
15.06.2023

Ważność decyzji na przetwarzanie odpadów

Pytanie: Przedsiębiorstwo posiada decyzję na przetwarzanie odpadów wydaną przez Prezydenta Miasta, która jest ważna do 2025 roku. W 2023 roku starało się i otrzymało nową decyzję na przetwarzanie wydaną przez Marszałka Województwa - w nowej decyzji Marszałek nie uchyla starej wydanej przez Prezydenta. Jak postąpić w takiej sytuacji? Która decyzja jest ważna? W jaki sposób wygasić/uchylić starą decyzję wydana przez Prezydenta Miasta?
Pytania i odpowiedziBDO

Czy wykorzystując gruz na tej samej budowie musimy mieć zezwolenie na przetwarzanie?

Pytanie: Czy jest wymagana decyzja na przetwarzanie odpadów jeśli kruszarka do gruzu pracuje na placu budowy i po rozdrobnieniu materiał jest wykorzystywany na tym samym placu do dalszych prac? Wydawałoby się, że w tym wypadku kruszywo nie będzie odpadem?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Nowe zasady gospodarowania odpadami budowlanymi dopiero od 2025 roku

Od 1 stycznia 2023 r. miały obowiązywać nowe przepisy dotyczące selektywnej zbiórki odpadów budowlanych. Jednak wszystko zmieniła przyjęta przez Sejm 1 grudnia 2022 r. ustawa o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.

Porada ekspertaGospodarka odpadami
Przepisy dotyczące decyzji administracyjnych wynikają z ogólnych przepisów prawa, na czele z Kodeksem postępowania administracyjnego oraz z ustaw szczegółowych regulujących różne dziedziny działalności gospodarczej, np. ustawy o ochronie środowiska, ustawy Prawo wodne czy ustawy o odpadach. Obejmują one szeroki zakres spraw, w tym ochrony środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi oraz przestrzegania przepisów dotyczących odpadów. Przedsiębiorcy mają obowiązek uzyskiwać stosowne decyzje administracyjne w przypadku planowania działań mogących wpłynąć na środowisko naturalne, przestrzeń publiczną czy bezpieczeństwo ludności. Procedury wydawania decyzji administracyjnych regulowane są przez Kodeks postępowania administracyjnego, który określa tryb postępowania przed organami administracji. Przedsiębiorca musi zgłosić swój wniosek odpowiednim organom, które po rozpatrzeniu wniosku i sprawdzeniu zgodności z elementami prawnymi wydają decyzje o przyznaniu danego zezwolenia lub pozwolenia.